Av jord er du kommet

kriminalroman

Cappelen Damm 2012 E-bok

En gammel mann blir henrettet i en skogsbygd på Østlandet. KRIPOS-etterforsker Edvard Matre er satt på saken, men finner ingen spor. I Oslo åpnes etter mye press, en massegrav med pasienter fra Gaustad sykehus, og i Bergen blir en ung kvinne funnet drept og en annen ligger i koma. Edvard Matre blir sendt til Bergen for å finne en mulig seriemorder. I Bergen får han beskjed om at en av de som ble funnet i massegraven ved Gaustad er hans egen mor, som han trodde lå begravd på en kirkegård i Bergen. Edvard vet ikke lenger hvem han er, men etter hvert som etterforskningen skrier frem, får han vite mer enn han setter pris på. Dette er den første boka om Edvard Matre.

ISBN13 9788202379285

EAN 9788202379285

Serie Edvard Matre

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Bergen Østlandet

Siste krim fra Chris Tvedt

Forfatteren Chris Tvedt (f. 1954) har jeg vært litt nysgjerrig på en stund. Blant annet fordi han hører med blant min manns yndlingskrimforfattere, at vi har alle bøkene hans i hus og at han fikk den prestisjefylte Riverton-prisen i 2010. Og så skal jeg ikke underslå det faktum at jeg liker at han skriver fra Bergen, og at jeg studerte juss i denne byen samtidig med forfatteren, og derfor alltid har visst hvem han er. Utslagsgivende var like fullt at jeg kom over lydbokutgaven av hans siste bok sist jeg var innom biblioteket. For øvrig den eneste av hans bøker som har utkommet som lydbok, ut fra hva jeg har klart å finne ut. Det bør det faktisk gjøres noe med! Maken til spennende krim er det lenge siden jeg har lest/hørt, og den egnet seg særdeles godt som lydbok!

Chris Tvedt debuterte for øvrig i 2005 med "Rimelig tvil", og har siden kommet ut med ytterligere fem bøker, hvorav "Av jord er du kommet" er den siste. Dette er min første Tvedt-bok, og jeg har derfor ikke noe forhold til krim-helten Mikael Brenne, en lurvete forsvarsadvokat som er hovedperson i alle de foregående bøkene. Av den grunn har jeg heller ingen foranledning til å bli skuffet over at han i denne siste boka kun har en birolle, mens Kripos-etterforskeren Edvard Matre er den som er i fokus. Dessuten fant jeg det befriende med en krimhelt av det pedantiske slaget, fordi jeg synes det for lengst har gått inflasjon i forsofne, fordrukne privatdetektiver/etterforskere.

I bokas åpningsscene blir en eldre mann henrettet i en bygd på østlandet. Liket blir funnet etter et par dager, og Kriposetterforsker Edvard Matre settes på saken. Etter tre måneder står Matres team fremdeles på stedet hvil, uten noen retning i etterforskningen. Parallelt får vi høre om åpningen av en massegrav med pasienter fra Gaustad sykehus. Mens identifiseringen av de ukjente likene pågår, skjer det et drap i Bergen. En ung kvinne er drept og en annen ligger i koma på sykehus. Etter kort tid dør den andre kvinnen. Matre blir tatt av den håpløse saken han frem til nå har jobbet med, og sendes til Bergen for å bistå politiet der med etterforskningen.

Etter hvert blir det klart at begge kvinnene er prostituerte, og spørsmålet er om det er en forbindelse mellom drapene. Ja, om det rett og slett er en seriemorder på ferde ... Kan flere kvinner være i fare? Ekstra gruoppvekkende er det at drapene fremstår som svært bestialske.

Underveis kommer vi tett på Matre, en mann som har problemer med å knytte seg til kvinner, og som hele sitt liv har følt at han ikke har hørt til i den familien han har vokst opp i. Da en tilfeldighet fører til at han får DNA-match med et av likene i massegraven ved Gaustad sykehus, og at dette faktisk er hans mor, faller noen brikker i livet hans på plass. Samtidig blir det av største viktighet for ham å finne mer ut om sine røtter. Hvem var moren? Hvordan havnet hun i massegraven? Og hvorfor ble han adoptert bort?

"Av jord er du kommet" er åndeløst spennende fra første stund, og jeg hadde store problemer med å legge boka fra meg underveis. Siste halvdel av boka ble derfor lest/hørt i store jafs av gangen. Chris Tvedts skildring av etterforskningsmiljøet, sjargongen kollegaene imellom, beskrivelsen av det typisk bergenske og ikke minst om sleipe knep fra forsvarsadvokater - alt så autentisk og ekte at jeg slukte det meste helt rått, selv om det underveis oppsto vel mange tilfeldigheter og "åpenbare" løsninger. Språket flyter lett og ledig, og nettopp dette gjorde at boka egnet seg svært godt som lydbok, med Trond Brænne som en meget passende oppleser. Ekstra morsomt blir det selvsagt når etterforskeren beveger seg i en by som er godt kjent for meg fra før av. Da er det nesten slik at jeg følte at jeg hang over skuldrene hans mens han beveget seg rundt i Bergen, og det gjorde leseopplevelsen ekstra fin for mitt vedkommende. Jeg humret og lo meg gjennom en episode i boka hvor Matre befinner seg på en Brann-kamp og opplever et entusiatisk hjemme-publikum som ikke kan få nok av sin egen fortreffelighet etter som laget ser ut til å vinne fotballkampen. Her er det humor i bøtter og spann! Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg kommer til å lese flere av Chris Tvedt sine bøker, men håper at de kommer ut i lydbokformat først. Her blir det i alle fall terningkast fem.

LIkte denne boka godt, men ikke like godt som Dødens Sirkel. Tok litt tid før trådene ble samlet, og jeg hørte den på lydbok, så det blir terningkast fire. Mer i bloggen min om boka og hva jeg synes: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/01/av-jord-er-du-kommet-spennende-krim-av.html#more

For det første er mesteparten av handligen lagt til Bergen , min barndoms by og jeg følger karakterene på turer gjennom kjente strøk-- veldig hyggelig og et digert pluss for meg Dernest er boken spennende og uforutsatte ting skjer. Flere plott veves inn i hverandre og ikke minst---løses elegant og til sist den ender slik at jeg bare MÅ HA neste bok også for her er det duket for nye gåter.

En foreløpig rapport, etter å ha lest meg gjennom halve boka.
Rivende spennende! Gleder meg til resten.
Og resten gikk fort unna.
Denne boka var det vanskelig å legge unna. Rett og slett en veldig bra krim, troverdig og stappet med spenning. En klar femmer.
Er i gang med etterfølgeren, som virker akkurat like bra.
Tror jeg har fått meg en ny favoritt innen sjangeren!

Krim etter min smak! Hvorfor har jeg ikke lest noe av Chris Tvedt før?!

"Jeg hører jo saker og ting på byen." Øynene hans var aldri i ro,de vandret rundt som rastløse gnagere.

Hun lette i øynene hans etter det som pleide å ligge skjult like under overflaten hos menn som visste hva hun drev med, forakt eller begjær, eller begge deler. Alt hun så var forvirring. Han så ut som en mann som hadde gått seg vill. Det fikk henne til å like ham bedre.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

Rett og slett de beste bøkene jeg har lest i år!

Bøkar eg les i 2013 og ei kort meining om dei.

• "Djevelens barn" av Chris Tvedt
  • "Den blinde guden" av Chris Tvedt