Autobahn

Aschehoug 2005 Innbundet

Det er sommeren 1989 og en bil kjører nedover Autobahn på vei fra Norge til Østerrike Inne I bilen sitter en åtte år gammel gutt og hans familie. Gjennom bilvinduet får gutten øye på en trailer full av slakteklare griser, og synet ryster ham. Som voksen fortsetter minnene fra Autobahn å hjemsøke hovedpersonen. I protest og fortvilelse over at alt kunne vært annerledes, men også med et håp om å komme til klarhet i fortiden, begynner han på en reise innover i forestillingene for å redde det som er i ferd med å gå tapt. Dette er forfatterens første roman.

Det er sommeren 1989, og en bil kjører nedover Autobahn på vei fra Norge til Østerrike. I bilen sitter en åtte år gammel gutt og hans familie. Gjennom bilvinduet får gutten øye på en trailer full av slakteklare griser, og synet av grisene ryster ham.
Som voksen fortsetter minnene fra Autobahn å hjemsøke hovedpersonen. I protest og fortvilelse over at alt kunne ha vært annerledes, men også med et håp om å komme til klarhet i fortiden og den verden han er dømt til å leve i, begynner han en reise innover i forestillingene for å redde det som er i ferd med å gå tapt. Autobahn er en spennende og sjeldent intens roman med en særpreget forfatterstemme. Gabriel Michael Vosgraff Moro (født 1981) er bosatt i Oslo. Han har tidligere utgitt boken 365 dager med Ludwig Wittgenstein.

Utgivelsesår 2005

• "Umuligheten av å leve" av Stig Sæterbakken
  • "Vindauga i matsalen vender mot fjorden - roman" av Mette Karlsvik
  • "Biler og dyr" av Helle Helle
  • "Køyre frå Fræna - noveller" av Lars Petter Sveen
  • "Verden finnes ikke på kartet - poesi fra hele verden" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Klassikeren" av Ola Jostein Jørgensen