Autisme og Aspergers syndrom

theory of mind, kommunikasjon og pedagogiske perspektiver

Universitetsforlaget 1996 Heftet

I de senere år har det foregått en stor kunnskapsutvikling og nyorientering innen autismeforskningen. Det legges i dag avgjørende vekt på nevrobiologiske årsaker til autisme. Hos disse personene kan det påvises psykologiske avvik, bl.a. det såkalte "theory of mind"-avviket. Forfatteren presenterer her denne kunnskapen og drøfter pedagogiske konsekvenser. Boken retter seg mot spesialpedagoger, studenter i spesialpedagogikk, foreldre og andre som forholder seg til autister. Kaland er pedagog og arbeider med autister. Har bibliografi.og spørreskjema. Illustrert.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788200225058

EAN 9788200225058

Serie Pedagogisk forskning

Boken er utgitt på Universitetsforlaget, og bare det i seg selv gir indikasjoner på en bok somer tung teoretisk sett. Boken er interessant, men for meg blir diskusjonene om hvorvidt studier i mennesker med Asbergers kan telles fordi diagnosekravene endres irrellevant. Dette er ting som er viktig i forskning, fordi man må kjenne til de enkelte studier for å trekke ut hva som kan brukes videre og hva man kanskje må se nærmere på. I tillegg er denne boken skrevet av samme mann som skrev forrige, så mye av informasjonen er den samme.

Når det er sagt er dette en spennende bok. Jeg likte godt sitatet fra en som angivelig hadde Asbergers (filosofen Ludwig Wittgenstein): "Når vi lytter til en kineser, er vi tilbøyelig til å oppfatte hans tale som en uartikulert gurgling. En som forstår kinesisk, vil gjennkjenne dette som språk. På samme måte kan jeg ofte ikke gjenkjenne det menneskelige i et annet menneske." Dette er utrolig treffende for det resten av boken hevder: At Asbergers er en form for "tankeblindhet" som gjør at de med Asbergers ikke kan lese kroppspråk, intonasjoner etc men bare det som faktisk blir sagt. En form for mental dysleksi. Og at dette i sin tur gjør at de ikke greier å kommunisere med andre menneker på "glatt og smidig" måte.

Boken inneholder også sosiale historier som brukes for å teste "Theori of mind" i 2-grad. 1-grads teori of mind er evnen til å gjennkjenne hva andre tenker og tror, mens 2-grad teori of mind er evenen til å gjennkjenne hva mennesker tenker og tror om andres teorier om hva folk tenker og tror. Forvirret? Kanskje du husker denne historien (jeg hørte den som barn)

En cowboy har ranet banken, sheriffen er på sporet, og cowboyen kommer til en plass med en blind kløft som er kjent i omengen skal da cowboyen:
1. Ri videre fordi at det å gjemme seg i en blind kløft er å sette seg selv inn i en felle
2. Gjemme seg i kløften fordi, han vet at sheriffen vet at det er en blind kløft og derfor ikke vil tro at cowboyen vil gjemme seg der inne.
3. Ri videre fordi at han vet at sheriffen vil gjette av cowboyen prøver å lure ham, siden de begge vet at det er en blind kløft, og sheriffen derfor helt sikkert vil lete der inne.

(og slik kan man jo holde på. Poenget med "Theori of mind" teorien er at mennsker med Asbergers går ikke forbi punkt 1)