Aurelia

Kagge 2020 Heftet

Etter farens død, finner Aron Kohn en koffert i leiligheten hans. Den inneholder et bokmanus, skrevet av en kvinne ved navn Aurelia. Manuset er Aurelias egen livshistorie, en historie som avslører store familiehemmeligheter.

Fortellingen begynner i Bratislava tidlig på 1900-tallet og beveger seg gjennom et herjet Europa og over til krigens og etterkrigstidens USA.

Aurelia er en sterk fortelling om ikke å kunne velge sitt liv, om å leve uten noensinne å høre til. En storslagen og fengslende historie om en europeisk kvinne i et brutalt århundre, i skyggen av holocaust og atombomben.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted USA Europa

En stram fortelling fra en forfatter som er best i storformat

Aurelia er fiksjonsmemoar "ført i pennen" av en alminnelig kvinne, oppvokst i Slovakia, et barnehjemsbarn, en utvandrer til USA, en husmor og en lite sympatisk person. Fortellingen utspiller seg i folkemordenes århundre (1909-1994), men verdenskrigene, inkludert Vietnam og den kalde krigen, danner et heller ubetydelig bakteppe.

Det er åpenbart at Gleichmann ville gjengi et ikke-unikt liv, og leseren finner nettopp det i Aurelia: "/.../allmenne ting, ting som ethvert menneske vil erfare: redsel, hat, samvittighetskvaler, likegyldighet, glede, lengsel og sørgelige minner.
I tillegg er den full av store mangler og preget av hastverk. /.../".

Gleichmann er best når formatet tillater polyfoni, flere stemmer, detaljer, sanseopplevelser. I dette prosjektet har han utvist en enorm litterær selvdisiplin ved å skjære bort alt det "overflødige" og latt en sparsom og repeterende stemme messe fram et alminnelig om enn lidelesesfullt liv. Men bare én stemme til eller en ironisk referanse til dameblader (som Aurelias språk bærer preg av) eller bibelen (som er vesentlig for en av Aurelias oppdragersker) ville ha løftet prosjektet til stor litteratur.

Som leser har jeg stor tro på Gleichmanns talent og fortelleglede og venter spent på neste tekst.

• "Redningsmenn - skandinaviske aksjoner for å redde fanger fra tyske konsentrasjonsleire i krigens siste år" av Bo Lidegaard
  • "Søstre i krig" av Gill Paul
  • "Blodrose" av Mariela Årsandøy
  • "Urolige hjerter" av Mariela Årsandøy
  • "Nora - roman" av Merete Pryds Helle
  • "Risset i sand" av Mariela Årsandøy
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "Jeg vet meg et land" av Victoria Bø