August

Gyldendal 1992 Heftet

August er andre bok i Augusttrilogien. Vi møter August 20 år etter begivenhetene i Landstrykere. August går stadig til grunne, men dukker alltid opp igjen. Da er det verre med dem han drar med seg i fallet. Nå har også August fått en verdig motstander i landhandlersken Pauline. Historien om August fortsetter i Men livet lever.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788205205222

EAN 9788205205222

Serie Gyldendal pocket

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Nordland

Ja den August den August... Han er nå en oppfinnsom fyr.. :-) I denne boka skal han forvandle lille Polden til en by... Han skal bygge posthus og bank. Og fabrikk. Synes denne boka som første bok i trilogien - Landstrykere - er en fornøyelig bok som jeg koser meg med :-) Disse bøkene er nesten bedre enn Markens grøde som var min favoritt av Hamsuns bøker...

Hva skal man si om August, da? En kar som tilsynelatende ikke har noen ende på sin kunnskap eller på hva han har opplevd. Han er en person man både elsker og hater. Tore Rem skriver: "Ja, Hamsun vil så avgjort holde August-skikkelsen fram til skrekk og advarsel. Mangt og mye av det som går galt i den moderne verden skyldes slike rotløse, fæle fyrer som han". Problemet er bare at August er en meget sjarmerende fyr, så jeg er usikker på hvor godt dette lykkes. "Litteraturen begynner kort sagt å leve sitt eget liv." Det kommer frem at August muligens (hvem vet om han snakker sant?) har gjort en del fæle (skikkelig fæle!) ting i livet sitt, og det sparker litt beina under sjarmen etter hvert. Men likevel er det noe med denne karakteren som gjør det så vanskelig å mislike han.

Jeg elsker språket til Hamsun. Den lette ironiske, humoristiske stilen som både latterliggjør og understreker alvoret til personer og historie.

Jeg har nå lest "Landstrykere" og "August", og trilogien skal fullføres!

Anbefales!

Hørte på lydbok. En fin måte å få innblikk i gamle klassikere som kan oppleves tunge å lese pga språket. Har også lest Landstrykere, som er første bind i denne trilogien. Synes innholdet i boken er like aktuelt i dag på et vis. Det vil alltid komme nye strømninger i samfunnet. Å ensidig være kritisk til nytenkning og nyskapning kontra det å kaste seg over alt nytt som kommer på alle fronter, uten å være nok kritisk og reflektert, er to motsatser. Dette er stadig like aktuelt i dagens samfunn. Boka har fått meg til å reflektere mer over nettopp dette.
Meget god personskildring i boka. Føler nærmest at jeg blir kjent med Pauline og han Teodor. August blir jeg aldri helt klok på, men jeg liker han.,

Å gud - visst var de dårlige denne mann og kone, men ikke således dårlige at de kunne regnes for utskudd, de var slappe og kuede, de hadde det ondt, men de ble ikke skydd, tvertimot, Ragna var enda så pen at mannen måtte holde øye med henne.

Han var uskyldig, han trodde på sin mission og løi ærlig og redelig til dens fordel. Han sat der i sin stol syk og løgnaktig og var et uttryk for selve tiden og utviklingen.

Han var uruinert og seig, og så lenge han hadde sin stok med klinge, sin meerskumspipe og sine otte nøkler i lommen var han udødelig.

Det var saken: Edevart, herren, var blitt tjener. Efter tyve år var
han ikke kommet lenger. Hans sambygdinger kunne minnes ham i jevn
stigning som skreppekar, som skipper på jakten Hermine og
fiskeoppkjøper i Lofoten, som eier av gård på Fosenlandet, tilsiste
som fast handelsmann i Polden med ikke lite middel - og nu dagsleier
hos sin forrige koksgutt. Slik kunne somme være ute for vanskjebne!
Ingen akt og ære, ingen estime.

Er det Hamsuns eget klassestandpunkt som her stikker fram?

August så med stærk og stenhård interesse på alle ting i verden, for Edevart var undergang og velfærd, død og liv like likegyldig, han gad ikke mere, farvel.

Her er skjønnlitteraturen som eg les i 2010. Grei måte å føre oversikt på!

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla

• "Men livet lever" av Knut Hamsun
  • "En vandrer spiller med sordin" av Knut Hamsun