Attentatet

Gyldendal 2016 Innbundet

«Terrorisme er krig, bare i mindre målestokk.» Replikken er lagt i munnen på Andrej Zjeljabov, som i 1881 ble dømt til døden for medvirkning til drapet på tsar Aleksander 2. Sammen med ham ble også Sofia Perovskaja dømt og henrettet. Med stor dikterisk kraft tegner Bergljot Hobæk Haff disse to livsskjebnene. Andrej og Sofia er medlemmer i en bevegelse som arbeider for frigjøring av den russiske allmuen. Så driver det undertrykkende tsarregimet dem gradvis over mot terrorvirksomhet, en vei som kulminerer med sprengningen av Vinterpalasset og attentatet mor tsaren. Attentatet er en roman om troskap mot idéer og mennesker, om ordenes styrke og vilje til å skape forandring. Romanen retter søkelyset mot maktmisbruk og en motstandskamp som til sist munner ut i terror, med fortvilte paralleller til vår egen tid.

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788205489066

EAN 9788205489066

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Russland

• "Håvard den halte - en fortelling" av Jørgen Gunnerud
  • "Sluttspill i Rinnans bandekloster : Gestapo i Trondheim på jakt etter mennene bak XU-senderne Aries og Leporis under krigens siste dager ; Operasjon Weserubung : Vidkun Quisling og forspillet til 9. april 1940" av Asbjørn Øksendal
  • "Raset" av Bergljot Hobæk Haff
  • "Osiris" av Alf R. Jacobsen
  • "Døden gir tilbake - kriminalroman" av Tor Edvin Dahl
  • "Kall det ikke natt" av Amos Oz
  • "Velkommen til Hard Times" av E.L. Doctorow
  • "Enkenes paradis" av Toril Brekke
  • "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen