Atonement

2007 Heftet

Historien begynner med tre unge mennesker i en hage på et landsted i England. Det er den varmeste sommerdagen hittil i 1935, men noe hender som gjør at livene deres blir endret for alltid. Denne sommerdagen legger grunnlaget for resten av romanen, som dessuten rommer skildringer av kampene i Europa under siste verdenskrig og ender opp i våre dager. Forfatteren skildrer både det nære og familiære og det brutalt storpolitiske. Dette er en roman om barndom, kjærlighet, krig - og om skam og mulighet for tilgivelse.

On the hottest day of the summer of 1934, thirteen-year-old Briony Tallis sees her sister Cecilia strip off her clothes and plunge into the fountain in the garden of their country house. Watching her is Robbie Turner, her childhood friend who, like Cecilia, has recently come down from Cambridge. By the end of that day, the lives of all three will have been changed for ever. Robbie and Cecilia will have crossed a boundary they had not even imagined at its start, and will have become victims of the younger girl's imagination. Briony will have witnessed mysteries, and committed a crime for which she will spend the rest of her life trying to atone.

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted England

Jeg liker hvordan McEwan i denne boken beskriver hvordan en hendelse kan oppfattes forskjellig og hva som kan skje dersom intuisjon og synsing ikke blir utfordret. Jeg synes også at slutten er god - forholdet mellom fantasi og virkelighet - hva er det egentlig vi husker, og hva er igjen når vi er borte?

Uhyre tankevekkende. Vakker.

Hun var skeptisk, for hun visste hvilke puss hjernen kunne spille henne. Samtidig var det i hjernen - i tankene - hun aktet å tilbringe kvelden, og hun måtte ha ro i sinnet.

Det er vanskelig å gå løs på brennesler i lengre tid uten at en historie trenger seg på

Briony [fikk] sin første svake forutanelse om at det for hennes del ikke lenger kunne dreie seg om eventyrslott og prinsesser, men om hverdagens mysterier, det som foregikk mennesker imellom, de vanlige menneskene hun kjente, og hvilken makt et av dem kunne ha over et annet, og hvor lett det var å misforstå alt sammen, misforstå fullstendig.

... noe av det mest forlokkende med en dagdrøm var illusjonen om dens uimotståelige logikk: Den skarpe, internasjonale konkurransen hadde tvunget henne til å tevle på høyeste nivå blant verdens beste og tåle presset det medførte å være en ener i sin gren - nedsamling av brennesler - drevet henne til å overgå seg selv for å tilfredsstille de brølende tilskuerne, være den beste, og fremfor alt opprettholde sin status som unik. Men alt dette hadde jo vært hennes eget verk - av henne og om henne, og nå befant hun seg i verden igjen, ikke en verden hun kunne skape, men den som hadde skapt henne, og hun merket hvordan hun krympet under senettermiddagshimmelen.

Hvordan kan en romanforfatter oppnå syndsforlatelse når hun, med sin uinnskrenkede makt til å bestemme utfallet, også er Gud? Det finnes intet vesen eller høyerestående skapning som hun kan appellere til, eller forsones med, eller som kan tilgi henne. Det finnes ingenting utenfor henne. Hun har selv satt grensene og vilkårene for sin egen fantasi. Det finnes ingen forsoning for Gud, eller romanforfattere, om de så er ateister. Det har alltid vært en umulig streben, og det var nettopp poenget. Forsøket var alt.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Ulike situasjoner som gjør at kjærligheten blir satt på prøve. Fra sykdom, klasseskiller, alder og alt i mellom.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

Noen mennesker er født med et mer sensitivt sanseapparat enn andre, noe som fører til at de sanser og "tar inn" verden på en dypere og mer kompleks måte. Dette gjør dem til utmerkede fortellere i en roman eller novelle, der historien og det fiktive universet ofte levendegjøres gjennom karakterenes opplevelser. Jeg er en sensitiv person selv, og har derfor spesielt stor glede av bøker om ekstra sensitive karakterer og deres opplevelser. Jeg har laget denne listen mest for min egen del, men kanskje den kan være artig å se for andre sensitive bokelskere også. Dessuten er dette bare et lite utvalg; jeg tar gjerne i mot tips i kommetarfeltet på andre bøker som kunne passe.

• "Amsterdam" av Ian McEwan
  • "Ved Chesil Beach" av Ian McEwan