Athenes merke

av (forfatter), Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter) og Erich Kruse Nielsen (oppleser).

Vigmostad Bjørke 2018 Lydfil

Etter seks måneders atskillelse skal Annabeth endelig gjenforenes med Percy. I lommen har hun med seg en gave fra moren, Athene, og en oppfordring: Følg Athenes merke. Hevn meg. Hva er det egentlig moren forventer av henne? Og er det nå så sikkert at Percy fremdeles vil ha noe med sine gamle venner å gjøre?

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

ISBN13 9788241919671

EAN 9788241919671

Serie Gudene fra Olympos (3)

Genre Fantasy Spenning

En skjebnesvanger spådom. Sju modige halvguder. En farfeull ferd for å finne og forsegle Dødens porter. Etter seks måneder skal Annabeth gjenforenes med Percy. I lommen har hun med seg en gave fra moren, Athene, og en oppfordring: Følg Athenes merke. Hevn meg. Gudene vil sette sammen grekerne og romerne for å bekjempe jordguden Gaia. Men romerne og grekerne har vært fiender i flere tusen år. På en eller annen måte får de med seg 7 halvguder. Frank, Hazel og Jason er frs Jupiterleiren (som er for remere). Piper, Leo, Annabeth og sist men ikke minst Percy Jackson fra Halvblodsleiren (for grekere). De drar til Roma for å stoppe Gaia som snart våkner og vil utslette jorden. Men der har gudene ikke like mye makt, og i Roma kryr det av farlige monstre fra oldtiden. Hvis du vil vite hva som skjer må du lese boken.

Athenes merke handler om Perry Jackson og vennene hans. Kjæresten til Perry (Annabeth) er datter av Athene. Hun har fått mange meldinger og budskap fra moren om å finne statuen hennes. Dette blir annabeth med på og tar med seg vennene sine på et farefullt oppdrag gjennom
Den dødelige verdenen. Skal dette bli enden på eventyrer for Percy og vennene?
Athenes merke er tredje bok i serien "Gudene fra Olympus"

Det er helt utrolig hvordan forfatteren holder koken over så mange bøker! Mange morsomme scener. Jeg lo for eksempel høyt av hvor komfortabelt det var om bord på skipet: "Madrassen og putene var fylt med pegasusdun (ingen pegasuser ble skadd under tilvirkningen av disse produktene, hadde Leo forsikret henne om), så de var superkomfortable."

Men det som gjør bøkene til hele litterære verk er selvfølgelig at de er befolket av virkelig mennesker om ikke karikaturer. Det er interessant å se hvor innsiktsfullt forfatteren skildrer personene i boken. (tatt i betrakting adersgruppen de er ment for) Tar med to sitater som illustrerer bra hva jeg tenker på.

Helten er ikke bare en helt, det er en splittelse mellom hans indre opplevelse og det han objektivt har oppnått: "Men Percy følte seg ikke mektig. Jo flere heroiske ting han gjorde, jo mer innså han sine egne begrensinger."

Jason oppdager at det har sine fordeler å være "kongen på haugen":
"Jason så forlegen ut, men han protesterte ikke. "I dette mannskapet på sju ... så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, Jeg er ikke vant til å være en av så mange, tja, likeverdige, Det føles som jeg svikter dere."

Og av alle gudene som kunne hjelpe dem, virket det som om de eneste som ikke var påvirket av den gresk-romerske konflikten, var Afrodite, Nemesis og Dionysos. Kjærlighet, hevn og vin. Veldig nyttig

"I'm the Super-sized McShizzle, man!" Leo said. "I'm Leo Valdez, bad boy supreme. And the ladies LOVE a bad boy."

Bacchus scrached his stubbly chin.
"Ah...yes. John Green."
"Jason Grace."
"Whatever," the god said.

"Behold!" Percy shouted.
"The god's chosen beverage. Tremble before the horror of Diet Coke!"

Whenever Percy stopped by to see her, she was so lost in thought that the conversation went something like this:
Percy: "Hey, how's it going?"
Annabeth: "Uh, no thanks."
Percy: "Okay...have you eaten anything today?"
Annabeth: "I think Leo is on duty. Ask him."
Percy: "So, my hair is on fire."
Annabeth: "Okay. In a while."

• "Hades' hus" av Rick Riordan
  • "Den mørke spådommen" av Rick Riordan