Astrid Lindgren

Gyldendal 2010 Heftet

Boka gir et portrett av Astrid Lindgren. Forfatteren forteller blant annet om Astrids vanskeligste år, og forsøker å forklare hvorfor bøkene hennes ga mange barn trøst og tro på seg selv.

Den sterke historien om verdens mest elskede barnebokforfatter

Astrid Lindgren snubla ut i voksenlivet etter å ha blitt gravid med sjefen, og mente det var grunnen til at hun endte som en av verdens mest prisbelønte og elskede barnebokforfattere. I denne boka gir Guri Fjeldberg nye detaljer fra Astrids vanskeligste år, og forsøker å forklare hvorfor bøkene hennes gir leserne mer lyst til å leve. Dette er historien om bøkene som ga barn trøst og tro på seg sjøl, men også om alt Astrid Lindgren utretta etter at hun satte punktum forsin siste roman.Innslag i DagsrevyenKulturnyttGuri Fjeldberg (f. 1969) er utdanna journalist, vaktmester og norsklærer, og har mastergrad i barnelitteratur ved universitetet i Newcastle fra 2009. Hun jobber som frilans skribent og litteraturkritiker med barnebøker som spesialfelt.

ISBN13 9788205386402

EAN 9788205386402

Serie Ikon

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Astrid Lindgren

Jeg leste den tre ganger i løpet av ungdomsskolen, og leser den igjen nå fire år etter. Jeg elsker den. Utrolig fint skrevet, og man blir så glad i Astrid av den<3

Boka er lettlest, jeg leste den i løpet av noen få timer. Det var flott å høre barnebokforfatterens historie fra en litt annen vinkel enn den vante, og det var flere ting her som jeg ikke visste fra før. Jeg har likevel et par punkter jeg stusset litt over. Boken er inndelt i kapitler, og jeg savnet derfor en innholdsfortegnelse i starten. I tillegg synes jeg bokens innledning var veldig mye mer personlig og privat enn det jeg hadde forventet i den typen bok. Flott bok og mange interessante detaljer, selv synes jeg at den tok seg kraftig opp ca. halvveis, men det kan også være fordi Astrid Lindgrens forfatterskap og hennes bøker fenger meg personlig, og i større grad enn hennes bakgrunn, ettersom jeg skriver selv også.

En velskrevet ungdomsbiografi om Astrid Lindgrens liv. Anbefales!

Beskjedenhet er visst ingen dyd. Ifølge ham selv er Karlson "en vakker og gjennomklok og passe tykk mann i sin beste alder". Han nøler ikke med å la sine behov gå på andres bekostning. "La oss dele likt", sier han til Lillebror da de skal dele ti boller, og sveiper til seg det han påstår er sine sju. Karlson er Astrids mest rampete helt, og selv om mye av moroa går ut over Lillebror, lar hun Lillebror elske denne egotripperen.

Leste bøker 2018

• "Nedtelling" av Bjørn Sortland
  • "Invitasjonen" av Timo Parvela
  • "Sex i Bibelen" av Einar Gelius
  • "Astrid Lindgren" av Agnes-Margrethe Bjorvand
  • "Veien fra Italia" av Anna Grue
  • "Sigrid Undset - ogsaa en ung pige" av Anne B. Ragde
  • "Battle - ungdomsroman" av Maja Lunde
  • "Absolutt ukyssa - NB: Dette er IKKE en klissete kjærlighetshistorie!!!" av Nina Elisabeth Grøntvedt
  • "Saiko" av Linn T. Sunne
  • "Samuel Sekel og flukten fra Paris" av Tina Trovik