Astrid Lindgren

en livsskildring

av (forfatter), Olaf Coucheron (oversetter) og Agnes-Margrethe Bjorvand (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

De siste tjue årene har Astid Lindgren vært en av de viktigste meningsbyggerne i det svenske samfunnet, og hennes internasjonale berømmelse har vært i stadig vekst. Forfatteren har derfor kommet med en sterkt utvidet og omarbeidet utgave av boken, som opprinnelig kom ut i 1977. Har noter, bilde- og personregister og litteraturliste.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Serie Damms utvalgte horisont

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Astrid Lindgren

For en fantastisk bok om en enda mer fantastisk forfatter, jeg blir rørt og så uendelig imponert over denne dama! Og Lisa Aisatos ubeskrivelig vakre illustrasjoner gjør denne boka til en edelsten! Takk.

Jeg hadde opprinnelig lånt denne av biblioteket, men nå er den bestilt fra Bokklubben. Makan til bok. Komposisjonen og de vakre illustrasjonene av Lisa Aisato. Denne er like mye en voksenbok som for barn. De som ikke har lest om Astrid Lindgren før vil jeg anta får lyst til å leser mer om henne. Denne tror jeg Astrid Lindgren ville likt hadde hun levd. Link til et innlegg på bloggen min Tones bokmerke

Skrevet av en hengiven venn, til en hengiven leser. Astrid Lindgren, det var ikke bare dans på roser for henne heller, men her er det mest kjærlighet. Jeg gleder meg til resten av TV-serien om Astrid Lindgren, den lover veldig godt. Hvis du lurer på hvor apekatten Nilsson kommer fra, så har de et godt tips der. Denne boka er preget av respekt, ikke ukritisk, og Margareta Strömstedt har snakket med mange, om mye og mest fra Astrid sin egen barndom. Her blir Vimmerby vist frem med bilder; her er godteributikken hvor Pippi kjøpte godter, så jeg må vel dra dit en gang.

Nydelig bok med flotte bilder.

Gi barna kjærlighet, mer kjærlighet og enda mer kjærlighet, så kommer manerene av seg selv. Astrid Lindgren

Gi barn kjærlighet, mer kjærlighet og enda mer kjærlighet. Kjærlighet er det viktigste av alt for et barn. Får barn kjærlighet, blir de også trygge, har Astrid sagt.

Astrid elsket å klatre i trær. Hun klatret i trær hele livet, til og med da hun var gammel! Og da sa hun omtrent sånn: Det står vel ikke i Bibelen at gamle damer ikke kan klatre i trær!

-Er det ikke litt barnslig å tro at man skal komme inn i en slags permanent lykketilstad bare fordi man gifter seg? Hvorfor vil du at ekteskapet skal være en slags uforanderlig og evig sommerhage, når livet ellers ikke er det?)...) alt fullendt har så kort tid tilmålt! Astrid Lindgren

For har vi først vent oss til å henge vår glede og trøst i bøkene, så kan vi ikke unnvære dem. Så forferdelig det ville være hvis menneskehetens udødelige bokskatt bare fantes på kasetter og i TV-apparater og i annen media! (Astrid Lindgren)

Bøker jeg har lest i 2019. Del 1

• "Jeg sa ikke kom inn" av Eli Rygg
  • "Anne-Cath. Vestly" av Agnes-Margrethe Bjorvand
  • "Du er sterkere enn du tror" av Björg Thorhallsdottir
  • "Gutten som ble Julenissen" av Matt Haig
  • "Lesebok for jenter - frå Homer til The hunger games" av Solveig Aareskjold
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Under mistelteinen - tolv julehistorier" av Stephanie Perkins
  • "Nå er alt" av Amy Giles
  • "Tambar får en ny venn" av Tor Åge Bringsværd
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Den fantastiske familien Vanderbeeker" av Karina Yan Glaser
  • "Virginia Woolf" av Hilde Hagerup