Asta Nørregaard

en livshistorie

Pax 2011 Innbundet

Boka gir et innblikk i maleren Asta Nørregaards (1853-1933) liv og virke. Den skildrer hvordan hennes evne til å skape portrettlikhet gjorde henne til en ettertraktet portrettmaler.

Asta Nørregaard (1853-1933) tilhører gullaldergenerasjonen av norske malere, men sluttet seg ikke til et nasjonsbyggende kunstnerisk program i tiårene rundt 1900. Francis Bull hevdet at hun "fnyste i raseri over (...) den moderne kunst". Gjennom iherdige studier og utenlandsopphold utviklet Asta Nørregaard seg til en kunstner med et bredt repertoar av motiver og formuttrykk, men fra 1889 konsentrerer hun seg om portrettet, og det er som de rikes portrettør hun markerte seg sterkest. Portrettene av fine fruer malt med virtuos pastellteknikk er originale bidrag til norsk kunsthistorie. Anne Wichstrøm gir et nyansert og detaljert bilde av kunstneren Asta Nørregaard, som var godt kjent i sin samtid, men som senere er gått mer i glemmeboken. Boken korrigerer bildet vi har av norsk kunst og kunstoffentlighet omkring 1900.

Forlag Pax

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt person Asta Nørregaard

Las boka med stor interesse og glede etter å ha sett utstilling med Asta Nørregaard sine målari på Blaafarveværket.Godt skrive og gir mykje kunnskap om kvinne-og kulturhistorie.

• "Maleren - roman" av Sigrun Slapgard
  • "Fallesjuke" av Randi Fuglehaug
  • "Hildegard - roman" av Anne Lise Marstrand-Jørgensen
  • "Madame de Pompadour - intelligens, skjønnhet, makt" av Herman Lindqvist
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson
  • "Min historie" av Michelle Obama
  • "Denne flammende verden" av Siri Hustvedt
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Svik 1938" av Kjell Westö
  • "Glassrommet" av Simon Mawer