Assistert befruktning

Humanist forlag 2014 Innbundet

I 1978 skjedde noe som ga ufrivillig barnløse par et nytt håp om å få barn: verdens første prøverørsbarn, Louise Brown, ble født. I 1978 var dette en sensasjon, og reaksjonene var sterke og delte.
I dag er assistert befruktning et vanlig behandlingstilbud, og det er født mer enn 5 millioner barn etter "
"prøverørsbehandling"
".
Assistert befruktning er fortsatt omdiskutert - mer enn 30 år etter at teknologien ble tatt i bruk. Spørsmålene er mange: Hvem skal få tilbud om assistert befruktning? Har noen mer "
"rett"
" til assistert befruktning enn andre? Hvem skal betale - helsetjenesten, de som får tilbudet? Er det greit å donere egg og sæd? Skal sæd- og eggdonor i så fall være anonym? Hva med surrogati - er det greit? Bør kvinnene som bærer fram barnet i så fall få betalt eller ikke?
I denne boka gir forfatteren oss foruten de ulike argumentene i denne diskusjonen, også et "
"lynkurs"
" i hva som er de medisinske og praktiske fakta når det gjelder assistert befruktning.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2014