Asperger syndrom

historier fra hverdagslivet

en mentaliseringstest for personer med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme

Gyldendal akademisk 2003 Heftet

Boka gir ei kortfattet innføring i sentrale særtrekk hos personer med Asperger syndrom og høytfungerende autisme. Det er lagt vekt på å belyse disse personenes kognitive profil. Forfatteren presenterer en test han har utviklet for å utlede personens evne til å tolke kommunikasjon i en sosial kontekst, og han drøfter også resultatene av testen. Boka henvender seg til fagfolk og studenter i helse- og sosialsektoren og skoleverket. Har litteraturliste.

I de seinere år har det foregått mye forskning omkring autismespekter-tilstander. Denne boka gir leseren en kortfattet, presis og faglig oppdatert innsikt i sentrale særtrekk hos personer med Asperger syndrom og høytfungerende autisme. Hovedvekten i framstillingen er lagt på å belyse disse personenes kognitive profil. Den kjennetegnes ved vansker med kommunikasjon og sosialt samspill, men også ofte med fremragende prestasjoner på enkelte områder. Kaland presenterer også en test han har utviklet for å utrede personens evne til å tolke kommunikasjon i en sosial kontekst. Testen er enkel å bruke, og den er blitt godt mottatt i fagmiljøet. Han drøfter resultatene av testen, som er prøvd ut på barn og ungdom med Asperger syndrom.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205314122

EAN 9788205314122

En praktisk bok om aspergers. Boken baserer seg på "theori of mind" hypotesen om Asbergers. Aspbergers er en forholdvis ny diagnose, og med nye diagnoser skjer det mye, det vises også i denne boken som er fra 2003 hvor det på side 11 sies at: "Autisme og Aspergers syndrom betraktes som nær beslektetede tilstander - som variasjoner ovar samme grunnleggende problmeatikk", så er det per i dag (2013) så vidt jeg vet blitt en diagnose. Nå er jo alt avhengig av hva man er ute etter når man leser en bok, og jeg er ikke spesifikt interessert i diagnosekrav og kategorier, så for meg gjør det ingenting at det er 10 år gamle opplysninger i boken.

Det boken scorer høyt på er en lettfattelig innføring i hva problemene til barn og voksne med aspergers består i. Konkrete eksempler og konkret om trening og hvordan man omgåes mennsker med asbergers. Jeg er godt fornøyd i og med at jeg leste boken i håp om å få noen konkrete tips til hvordan jeg skal forholde meg til mennesker, som har trekk som minner om de hos folk med Asbergers

• "Hvorfor hopper jeg" av Naoki Higashida
  • "Oliver Twist, eller En fattiggutts liv og levnet" av Charles Dickens