Aschehougs verdenshistorie. Bd. 1-16

av (redaktør), Jarle Simensen (redaktør), Sven Tägil (redaktør) og Kåre Tønnesson (redaktør).

Aschehoug 2000 Innbundet

Verket formidler historiens begivenheter og presenterer kjente og ukjente personer. Første bind går ca. 3.5 mill. år tilbake i tiden og bringer leseren frem til omkring år 1200 f. Kr. For hvert bind føres en et skritt videre mot slutten av 1900 tallet. Har register.

Tiden 500 . 1000 preges av folkeslag på vandring og verdensriker i oppløsning. Men fremfor alt øker verdensreligionene sin utbredelse.
Islam skapte et verdensrike og har varig preget området fra Indus til Atlanterhavet. Dette kulturbeltet utviklet seg til et økonomisk fellesmarked og en kulturell smeltedigel. Den muslimske sivilisasjonen ble den store formidler mellom øst og vest, og tok bl.a. vare på den antikke kulturarven.
I Det fjerne Østen bredte buddhismen seg til nye områder. Den formet disse politisk og preget Kinas kultur i en oppbruddstid, inntil Tang . dynastiet bygde den mest . byråkratiske . stat verden til da hadde sett. Stikkord som porselen, papir, silketøyer og raffinert poesi forteller om tidens høye kulturnivå.
I vest var det kristendommen sentral i den nye kulturen som oppstod på Romerrikets ruiner. Det økonomiske og politiske tyngdepunktet i Europa flyttet til Seinen . Rhinen . Nordsjøkysten. Her grunnla Karl den store sitt rike, og her vokste en ny europeisk kultur fram. Tekniske nyvinning la grunnen for økonomisk utvikling og den føydale samfunnsform.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203224089

EAN 9788203224089

Serie Aschehougs verdenshistorie 1-16. Skinn. Bindene selges ikke enkeltvis

• "Aschehougs norgeshistorie. Bd. 1-12" av Knut Helle
  • "Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Bd. 1-16" av Petter Henriksen
  • "Norsk historie 800-1300 - frå høvdingmakt til konge- og kyrkjemakt" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "Europa 1300-1550" av Steinar Imsen
  • "Norsk historie 1625-1814 - vegar til sjølvstende" av Ståle Dyrvik
  • "Norsk historie 1300-1625 - eit rike tek form" av Geir Atle Ersland
  • "Norsk historie 1814-1860 - frå standssamfunn mot klassesamfunn" av Tore Pryser
  • "Norsk historie 1860-1914 - eit bondesamfunn i oppbrot" av Jostein Nerbøvik
  • "Norsk historie 1914-2000 - industrisamfunnet - frå vokstervisse til framtidstvil" av Berge Furre
  • "Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i historiefaget" av Knut Kjeldstadli
  • "Europa tar form - år 300 til 1350" av Sverre Bagge
  • "Cora Sandel - en biografi" av Janneken Øverland