Arret

et hjertebarns vei mot livet

Communicatio forlag 2005 Innbundet

Åtte dager etter fødselen kollapser en baby og legene konstaterer at hun er født med en alvorlig og kompleks hjertefeil. Forfatteren skildrer datterens og familiens kamp mot sykdommen, i stadige svingninger mellom den dypeste fortvilelse og ekstatiske glede. Boken forteller hvordan pårørende møter alvorlig sykdom - i forhold til den syke, til andre og ikke minst i forhold til hverandre. Forfatteren beskriver også møtet med det offentlige helsevesenet i Norge.

18. september 2002 blir et jentebarn født ved St. Olavs Hospital i Trondheim, tilsynelatende frisk og velskapt. Gleden er stor i en familie som lenge har ønsket å bli flere. Åtte dager senere er babyen tilbake på samme sykehus, sterkt medtatt. Hun kollapser, og legene konstaterer nå at hun er født med en alvorlig og kompleks hjertefeil. Det unge livet står på spill i kvelds- og nattetimene, og dagen etter blir hun sendt til Rikshospitalet for operasjon. Dette er utgangspunktet for den dramatiske og inntrengende historien som barnets mor forteller i denne boken. Usentimentalt og ærlig skildrer Hege Wang datterens og familiens kamp mot sykdommen, i stadige svingninger mellom den dypeste fortvilelse og ekstatiske glede . ofte over bagatellmessige fremskritt. Melina, som jenta blir døpt kvelden før den første operasjonen på Rikshospitalet, må gå en lang vei før hun for alvor får fotfeste i livet. Historien i boken avsluttes 3. mars 2005. Forfatteren følger ikke bare en dramatisk sykdomshistorie som strekker seg over nærmere tre år, men forteller også på en ukunstlet og bevegende måte om hvordan pårørende møter alvorlig sykdom . i forhold til den syke, til andre og ikke minst i forhold til hverandre. De lærer å kjenne nye sider ved seg selv, og slik får boken en allmenn gyldighet. Forfatteren beskriver også møtet med det offentlige helsevesenet i Norge, på godt og på vondt. Til slutt er det én følelse som overskygger alt: Takknemlighet.

Forlag Communicatio forlag

Utgivelsesår 2005

Genre Personlige beretninger

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "Veien til Karlsvogna - en dagbok om kreft og kjærlighet" av Jon Magnus
  • "Hulebjørnens klan" av Jean M. Auel