Armenia

mellom hammer og ambolt

av (forfatter) og Fartein Døvle Jonassen (oversetter).

Damm 2005 Innbundet

Armenia ligger inneklemt i det sørlige Kaukasus uten tilgang til havet. Den geografiske plasseringen har utsatt landet for mange prøvelser, skapt av både mennesker og naturen. I denne boka formidler forfatteren den armenske ånden - hva det er som holder den armenske nasjonen sammen i dette krysningspunktet for rivaliserende stormakter, religioner og ideologier. Han gir et innblikk i et gåtefullt folks historie, dets språk, religion og spesielle arkitektur.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204104663

EAN 9788204104663

Serie Vagabond

Omtalt sted Armenia

Hvem er egentlig armenerne? Det er folkeslaget og dets historie som forfatteren tar for seg i denne reiseboka. Tittelen kunne like gjerne vært «Armenerne» eller «Reisen til Armenia» fordi dagens armenske stat utgjør ikke noe hovedtema. I likhet med jødene ble armenerne fordrevet fra sine opprinnelige bosteder, særlig i dagens Tyrkia. Marsden oppsøker både overlevende og deres etterkommere i «diasporaen» i Midt-Østen og Balkan før han omsider kommer seg til et Armenia som er i ferd med å løsrive seg fra Sovjetunionen.

Samtidig er boka en klassisk reisebeskrivelse i en verden som har forandret seg radikalt siden 1990. Ikke minst forunderlig kan han gjennomføre en fredelig togreise på kryss og tvers i Syria til byer som i dag er fullstendig rasert etter borgerkrigen.

Marsden skriver godt og velinformert.

• "På kanten av verden - en reise i Russland og Kaukasus" av Philip Marsden
  • "Blå breddegrader - i kaptein Cooks kjølvann" av Tony Horwitz
  • "Americas - reiseminner" av Thomas Boberg
  • "Hotel Nomade - reiser i tid og rom" av Cees Nooteboom
  • "En fremmed på toget - Amerika rundt med røyk, dagdrømmer og avbrytelser" av Jenny Diski
  • "Himmelsjøen - reiser gjennom Sinkiang og Tibet" av Vikram Seth
  • "Den store togbasaren - reiser i Asia" av Paul Theroux
  • "Folk uten land - europeiske skjebner" av Jan Brøgger
  • "Finske dagar og netter - reiser i Finland" av Dag Helleve
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Berlin - Moskva - en reise til fots" av Wolfgang Büscher
  • "Til Kongos indre" av Redmond O'Hanlon