Ardennene 1944

Hitlers siste sjansespill

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Antony Beevor er krigskronikørenes ubestridte mester. Med Ardennene 1944 er han tilbake i det formatet han kanskje behersker aller best, historien om slaget, i dette tilfellet sammenstøtet som endelig brakk ryggen på Det tredje riket.

16. desember 1944 igangsatte Adolf Hitler det som skulle bli hans siste og høyst risikable forsøk på å vinne Europa. Ved å sette inn støtet i de snødekte skogene i Ardennene og brøyte seg vei til Antwerpen, håpet han å splitte de allierte og presse kanadierne og britene ut av krigen. Selv om Hitlers generaler var mer tvilende til prosjektet, klamret de yngre offiserene seg desperat til håpet om at de kunne redde sine hjem og familier fra Den røde hær som næret seg fra øst. Mange var oppglødd over tanken på slå tilbake.

Ardenneroffensiven involverte over én million menn og ble det største slaget i kampen om Vest-Europa. De amerikanske troppene ble tatt på sengen, og befant seg plutselig i ansikt til ansikt med to panserdivisjoner. Belgiske sivile flyktet i frykt for tyske represalier, og panikken spredte seg helt til Paris. Selv om mange amerikanere overga seg, var det andre som på heroisk vis kloret seg fast, stagget tyskernes fremdrift, og således ga sitt avgjørende bidrag til å avslutte den andre verdens krig.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202482282

EAN 9788202482282

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Belgia

Jeg er meget interessert i historie, og også, kanskje spesielt annen verdenskrig. Og har lest mye om disse årene. Så jeg jeg har/hadde ikke urealistiske forventninger til denne boka. Uansett, det var meget, meget, tørt, utalige oppramsinger av navn på bataljoner, divisjoner og personer, som egentlig er uinteressant, annet enn for arkivet. Syntes sidene var like trege som "Militærhistorie" magasinene, hvor enn ser for seg nerden på bibliotekets' mikrofilm-apparat, med firkantige øyne, som har fortapt seg helt i detaljene.
Antony Beevor får det OK til i et par av hans bøker, slik som Stalingrad og Berlin Nederlaget 1945, men det er kanskje alt. Max Hastings og Norman Davies er mye bedre historiefortellere, og de har egenskapen å reflektere over ting uten å være partisk, noe Antony Beevor ikke har.
Nå angrer jeg på at jeg fortsatt har 2 uleste bøker av Beevor i hylla; om det var like bortkastede penger som denne, blir det et slit å komme igjennom.

• "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Skjebnevalg - ti beslutninger som endret verden, 1940-1941" av Ian Kershaw
  • "1948 - den første arabisk-israelske krigen" av Benny Morris
  • "Arnhem - slaget om broene, 1944" av Antony Beevor
  • "Møtepunkt Paris" av Alan Furst
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "De ukjente krigerne - nordmenn i første verdenskrig" av Nik. Brandal
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Skjebnehøst - Nord-Norge 1944" av Alf R. Jacobsen
  • "Krigens storm - historien om andre verdenskrig sett med nye øyne" av Andrew Roberts
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft