Arbeidsnever

noveller

Kolon 2017 Heftet

Vinner av Tarjei Vesaas, debutantpris 2016!
Vinner av Sørlandets litteraturpris 2017!
Novellene i «Arbeidsnever» handler om de som har falt utenfor; de som ikke fiksa skolen, og droppa ut. De ufaglærte. De som aldri flytta hjemmefra. De som aldri fant noen å slå seg ned sammen med, og de som har blitt forlatt. Vi møter Trygve som snart skal bli far, og som har en usikker og tung lagerjobb, Frank som bor hjemme med sin mor og i det siste har fått et godt øye til den nye dama på kroa. I tillegg møter vi tre gamle venner som drar på hyttetur bare for å havne i ei grøft, og ungkaren Andrè som må ta en kikk på sitt eget liv.

Novellene utspiller seg i samme miljø, og handler om vanlige menneskers liv og arbeid. Alle sliter de med sitt: usikkerheten, kjærligheten, økonomien og seg sjøl. Noen er fanget i situasjoner de ikke kommer seg ut av, mens andre må ta et valg om hvem de vil være, og hvordan de vil leve.

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205505322

EAN 9788205505322

Serie Semikolon

Tildelt litteraturpris Tarjei Vesaas' debutantpris 2017 Sørlandets litteraturpris 2017 Tarjei Vesaas' debutantpris 2016

Glimrende debut, stilsikre noveller om arbeiderliv, om å falle utenfor, om å slutte skolen, om helt vanlige folk, skrevet i et nøkternt jordnært enkelt språk. Forfatteren som er debutant er veldig god på å skildringer og å skape stemninger. Les gjerne mer i bloggen

Noen noveller er fine. Feks den første. Han som hater lagerjobben sin og angrer på at han ikke fullførte utdanning.

Arbeidsnever, Jan Kristoffer Dale.
Mitt første møte med noveller var veldig sterkt. Vi hadde en lærer, Norvald Skaar, som las Roald Dahl sine på en sånn innlevende måte at vi satt som fjetret mens håra på ryggen reiste seg - og det når vi var så unge at de fleste av oss bare hadde hår på hodet.
Vel, nok om det; nå til denne samlinga; ei samling som har fått priser og blitt bejublet, så jeg var klar for å bli underholdt - særlig fordi det er "arbeiderlitteratur". Jeg ble nok ikke helt satt ut av noen av disse frittstående novellene, på den måten at noen av de var sterke hver for seg, men synes forfatteren klarte å få frem ei stemning, og at han på sin måte her gir ei stemme til de som ikke har lyktes så godt med alt mulig. Ble rett og slett litt trist og med meg av et par stykker her - og da har han jo truffet med noe. Språklig sett likte jeg de veldig godt. Ikke så utmalende at det blir graut å lese, men heller ikke så rett på at du ikke får tid til å føle litt på stemninga før handlinga hopper videre. Han skriver lett, enkelt og dialogene er skrevet i dialekt, noe som skaper variasjon i språk, dialogene mer personlig, og sist men ikke minst; kobler historiene til Froland.

Jan Kristoffer Dale "Arbeidsnever"
Novellene i Arbeidsnever handler om de som har falt utenfor; de som ikke fiksa skolen, og droppa ut. De ufaglærte. De som aldri flytta hjemmefra. De som aldri fant noen å slå seg ned sammen med, og de som har blitt forlatt. "Arbeidsnever" dreier seg om vanlige menneskers liv og arbeid. Alle sliter de med sitt: usikkerheten, kjærligheten, økonomien og seg sjøl. Noen er fanget i situasjoner de ikke kommer seg ut av, mens andre må ta et valg om hvem de vil være, og hvordan de vil leve.

Denne korte novellesamlingen er forfatterens debut, som han for øvrig vant Tarjei Vesaas debutantpris 2016 og Sørlandets Litteraturpris 2017 for. I disse 6 korte novellene kan nok mange kjenne seg igjen i, eller i hvert fall kjenne noen som er i samme situasjon. I novellen «Arbeidsnever» kjenner jeg meg godt igjen i selv, hvordan det er å være innleid over lang tid og ha lite rettigheter. Novellene er uhyre sterke, men skrevet med et dempet språk.
De handler om de som droppet ut av skolen, og ikke kom seg videre i livet. De handler også om arbeidsliv, klasseforskjeller og bekymringer. Novellene er skrevet på dialekt og handlingene foregår i bygda Froland. Forfatteren er utrolig dyktig til å beskrive de forskjellige personenes situasjoner. Vurderer du å lese noveller i nær fremtid, så er denne novellesamlingen sterkt å anbefale!
Jeg håper at flere vil ta seg tid til å lese noveller innimellom, for det finnes mye bra der ute, langt bedre enn de tørre og kjedelige novellene man ble pålagt å lese på skolen.
Jeg leser gjerne mer av denne forfatteren, og håper han kommer med flere novellesamlinger.
Boka er et lese-eksemplar sponset av forlaget.
Terningkast blir en sterk femmer.
Terningkast 5

Prinsessen får gave fra bokbransjen H. K. H. prinsesse Ingrid Alexandra fylte 18. år 21.01.22 «Bokbransjen har gått sammen om å gi prinsessen en dannelsesgave. Og hva er vel mer dannende enn en bokpakke? I et videointervju i regi av NRK svarer prinsessen på spørsmål fra andre ungdommer. En av ungdommene spør hva prinsessens nyttårsforsetter er. Prinsessen svarer: Å lese mer bok og være mer aktiv. Bokpakken består av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen» (bok365.no, 21.01.22)

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Lest i 2017

Min lesing dette året

Bøker som er lest i 2019.

• "Åtte minutter" av Linda Klakken
  • "Slik skal vi velge våre ofre - roman" av Bjørn Vatne