Apropos Opa

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Pax forlag 2011 Innbundet

Dette er en selvbiografisk roman om en ung kvinne som begynner å grave i sin families historie. Hun får vite at farfaren var SS-offiser i Polen under andre verdenskrig, og begynner å se en sammenheng mellom sin egen angst, farens uansvarlige og utsvevende liv, og farfarens ugjerninger.

En ung kvinne har sluttet på studiene og fordriver tiden bak disken hos en urmaker i København. En dag dukker plutselig en tysk fetter hun ikke har sett på tyve år, opp. Han kaller seg sultekunstner og avslører at deres tyske bestefar, Opa, bærer på en mørk hemmelighet: Han var i Polen under andre verdenskrig, der han var medansvarlig for å sende tusenvis av jøder i konsentrasjonsleir. Julia Butschkow (f. 1978) er en dansk forfatter og dramatiker, utdannet fra Forfatterskolen i København i 2001.

Forlag Pax forlag

Omtalt sted Danmark Tyskland

Bokas hovedperson er halvt dansk og halvt tysk. Hennes far ble født under et bombeangrep i Berlin. Hans far satt i fangenskap i nærheten av Hitlers bunker. Denne Opa, er en skremmende figur; hatet av sønnen, fryktet av barnebarnet.
Kvinnens far hater alt som er tysk, og grep første mulighet til å flytte fra Tyskland. Han havner i Danmark, og er meget motvillig til at datteren skal få besøke Opa og Oma i Tyskland. Moren hennes presser på, og hun blir også kjent med de tyske søskenbarna sine.
Som voksen blir hun kontaktet av fetteren fra Tyskland, som har en hemmelighet å dele. Deres Opa var nemlig i Polen under 2. verdenskrig, og var med på å sende polske jøder til leirene.

En lettlest sidevender om familie, angst, rotløshet, og om å være på feil side i en krig.

I et brev til sin far sammenligner Kafka farens tomme trusler om juling med en henrettelse.
Han skriver at hvis en mann blir hengt, er han død, og alt er over.
Men når han opplever alle forberedelsene til hengningen og blir benådet først når løkken henger foran øynene hans, kan han komme til å lide under det hele sitt liv.

• "Lyse utsikter" av Marie-Sabine Roger
  • "Glemt på en søndag" av Valérie Perrin