Apefjes

av (forfatter) og Sigbjørn Lilleeng (illustratør).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Martin er stadig på flyttefot. Det eneste håndfaste i livet er hans avdøde fars minidiskspiller.På spilleren oppdager han et lydopptak som avslører farens dødsøyeblikk. Snart befinner han seg i et mysterium om drap, fortid, skumle millionærer og en helt spesiell ape.

ISBN13 9788202339333

EAN 9788202339333

Serie Apefjes (1)

Genre Spenning

Apefjes er en bok som er en blanding mellom tegneserie og roman. Den er skrevet/tegnet av Tor Erling Naas og Sigbjørn Lilleeng.

I starten av boka møter vi Martin, som er hovedpersonen i Apefjes. Han er en tretten år og har nettopp flyttet til et nytt sted. Igjen. Han har funnet ut at flyttingen følger et mønster. De flytter når moren hans har fått seg tre jobber og han har fått seg tre venner. De flytter alltid før de får pakket ut alle eskene i flyttelasset.

Faren til Martin har vært død i årevis og Martin har ingenting igjen. Ingen minner. Nesten ingen bilder. Ingen fysiske gjenstander, bortsett fra en minidisk-spiller og noen disker med musikken faren hørte på. Spor nummer 99 på den ene disken inneholder lyder som avslører noe om dødsøyeblikket til Martins far.

Martin sniker seg ut om natta og får oppmerksomhet i mediene for de store tagge-piecene han slenger rundt på steder i Oslo by det er umulig å få seg til. Og dette blir en del av mysteriene som kretser rundt Martin.

Boken handler om hvordan Martin nøster opp i mysteriene rundt faren sin, familien sin, sin egen barndom og seg selv.

Apefjes er en spennede bok på to ulike måter.
1. Handlingen er spennende. Man blir nysgjerrig på hva som har hendt med Martin og hvorfor han er blitt som han er blitt.
2. Sjangeren er spennende. Det er en perfekt balanse mellom tegneseriedelene og romandelene i boka. De blander seg inn i hverandre og utfyller hverandre på en utmerket måte. Jeg digget det.

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Dyrene synes det var urettferdig at jeg bare lagde fugl og fjær-liste. Så, dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har dyr eller pels i tittelen. Eller på coveret.

• "Ulvehjerte" av Tor Erling Naas
  • "Flammetenner" av Tor Ærlig