Apache-indianerne

jakten på den tapte stamme

Gyldendal 2002 Innbundet

I boken skildrer Helge Ingstad sin ferd i apache-indianernes fotspor gjennom Arizonas og Mexicos indre fjelland. Målet var å finne en liten, menneskesky og fiendtlig stamme som fremdeles levde i Sierra Madre-fjellene.

I Apache-indianerne skildrer Helge Ingstad sin fantastiske ferd i apache-indianernes fotspor, gjennom Arizonas og Mexicos indre fjelland. Ingstads mål var å finne en liten, menneskesky og fiendtlig stamme som fremdeles levde i Sierra Madre-fjellene
«den tapte stamme». Helge Ingstad (1899.2001) vokste opp i Bergen og utdannet seg som jurist. Etter å ha levd som pelsjeger i Canada, ble han senere sysselmann på Grønland og på Svalbard. I løpet av disse årene foretok han flere reiser, blant annet oppholdt han seg blant eskimofolket Nunamiut i Alaska. Ingstad giftet seg med Anne Stine Ingstad, og sammen gjorde de oppsiktsvekkende funn . og kunne legge frem håndgripelige bevis på at hustuftene på Newfoundlands kyst var fra Leiv Eirikssons tid, ca. 1000 år e.Kr. . 500 år før Columbus «oppdaget» Amerika. Alle Ingstads bøker er preget av hans store respekt og ydmykhet overfor naturfolk og eventyrere som lever utenfor sivilisasjonen, og overfor våre forfedre, de utforskervillige vikingene. «De er en makeløs skildrer, og alt underbygger De med viten.» Knut Hamsun

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205303584

EAN 9788205303584

Serie Ingstad, H. Verker i samling 1-8. Bindene selges også enkeltvis

Omtalt sted Mexico Arizona

Omtalt person Helge Ingstad

Boken er illustrert med bilder og den er innholdsrik, lettlest og spennende. Helge Ingstads beskriver om områdene han reiser gjennom, til hest, med stor entusiasme og hans glede over å møte mennesker og å være i naturen er en rød tråd i boken. Han var kunnskapsrik, nysgjerrig og modig. Det var ikke uten risiko for eget liv han foretok reisen. Mer om hva jeg synes om boken kan du lese i dette blogginnlegget

Det tør vel sies at vi vakte en viss opsikt der vi drog frem gjennem gatene, og da ikke minst på grunn av vår formasjon. Å få indianerne til å gå jevnsides med mig på fortauet var ganske umulig. Instinktet fra skogen stakk vel i, for de fulgte efter i gåsegang som om de lå på krigsstien.

Apachene har en redsel for sykdom og død. Når sykdommen kommer gir de op. Utover det å tilkalle medisinmannen gjør de praktisk talt intet for den syke, som de nærmest skyr; i de færreste tilfeller søkes det hjelp ved reservatets sykehus. Er det åpenbart at sykdommen er alvorlig, kan de ikke få patienten i jorden fort nok, stundom skjer det for fort. Pastor Guenther, som stundimellem budsendes når indianere skal begraves, forteller: En gang var han tilkalt for å foreta en begravelse. Han kom til stedet hvor hull var gravd i jorden og kisten stod rede med liket i. Han forrettet, og lokket blev løftet av kisten for at slekten skulde få kaste et siste blikk på liket. Da reiste den «døde» sig i kisten og protesterte.Han levde syv år efter. En annen gang skjedde noe lignende med et lite barn som begynte å gråte da kisten skulde senkes i jorden. Kanskje ikke alle har vært så heldige å våkne op i tide.

Mange av indianerne hadde aldri sett en jernbane før, andre hadde vel en og annen gang stanset sine hester der ute i ørkenen og speidet i undring over mot det svarte uhyret som buktet sig frem gjennem landet. Forvirret satt de nu og lyttet til larmen av det stønnende jerndyret, og håpløsheten vokste ennu mer hos dette krigerfolket som hadde overlevd sin tid. Forbi dem jog den vidstrakte villmark med kaktusørkener, skoger og mektige fjell - deres hjem. Videre bar det mot fremmed land.

Et sted overfalt de en familie ved navn Peck, drepte et barn og pinte konen til døde, mens mannen stod bundet og var vidne til de hele. Mannen blev temporært vanvittig, og det reddet hans liv, for efter apachenes opfatning er de gale besatt av en ond ånd, som de ikke tør krenke.

Her har vi slått leir ved et lite elvefar i ly av noen løvtrær, hvis høstlige blader er et vinrødt heng som skjelver for kveldsbrisen. Det er vid utsikt over fjellene mot øst, hvor det siste solstreif faller gyllent over et bakkehell, hvor gresset er så tett og høit at vi bare så vidt kan skimte kronene av et par tre hjort som står der ganske stille. Luften er kjølig og bålet en god venn.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

• "Landet under Leidarstjernen - en ferd til grønlands norrøne bygder" av Helge Ingstad
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Oppdagelsen av det nye land" av Helge Ingstad
  • "Nunamiut - blant Alaskas innlandseskimoer" av Helge Ingstad
  • "Øst for den store bre" av Helge Ingstad
  • "Klondyke Bill : roman ; Siste båt : skuespill i fem akter" av Helge Ingstad
  • "Vinter uten nåde - i mørket til Nordpolen" av Børge Ousland
  • "Landet med de kalde kyster" av Helge Ingstad
  • "Eventyret - en biografi om Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Oppdagelsen - en biografi om Anne Stine og Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Helge Ingstad - en biografi" av Frode Skarstein
  • "Hannibals krig - Kartagos kamp mot romerne" av John Peddie