Anne Frank

den unge forfatteren som fortalte verden sin historie

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Barnas egen bokverden og Gyldendal 2010 Innbundet

Dette er historien om Anne Frank. Som så mange andre tenåringer førte også Anne dagbok. Her skrev hun om venner, familiekrangler, filmer og bekymringer. Dagboken fikk hun til trettenårsdagen sin, bare noen få uker før hun og resten av familien ble tvunget til å gå i dekning i bakbygningen i Amsterdam. Året var 1942, og Hitlers tropper hadde nylig invadert Nederland. Familien Frank var jøder og i akutt fare for å bli sendt til nazistenes konsentrasjonsleire. Med litteraturliste og stikkordregister.

En fantastisk faktabok med masse bilder.

Som så mange andre tenåringer førte også Anne dagbok. Her skrev hun om venner, familiekrangler, filmer og bekymringer. Dagboken fikk hun til trettenårsdagen sin, bare noen få uker før hun og resten av familien ble tvunget til å gå i dekning i bakbygningen i Amsterdam. Året var 1942, og Hitlers tropper hadde nylig invadert Nederland. Familien Frank var jøder og i akutt fare for å bli sendt til nazistenes konsentrasjonsleire.Anne overlevde ikke krigen, men det gjorde dagboken hennes ? og historien om en ung jentes opplevelse av holocaust er nå kjent for millioner i hele verden.· Lær mer om Anne Franks verden, om historiene hun elsket og om drømmene og frustrasjonene hun delte med dagboken sin.· Tidslinjen setter Annes liv i sammenheng med annen verdenskrig og holocaust.· Boken er illustrert med fotografier og kart som gir et tydelig bilde av det Europa Anne levde i, fra de tidlige barndomsårene til flukten fra Tyskland og tiden i skjul og så i fangenskap.I samme serie: Jeanne d'Arc. Tenåringen som reddet sitt land.

Forlag Barnas egen bokverden Gyldendal

ISBN13 9788205393950