Anne Frank

1929-1945

en biografi

av (forfatter) og Roger Ødegaard (oversetter).

Vega forlag 2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne boken gir et bilde av Anne Franks dramatiske samtid, og formidler hvordan både jøder og andre borgere oppfattet en situasjon som ble stadig mer anspent. Med utgangspunkt i en familie får leseren kjenne på forvirringen, forverringen og desperasjonen som oppstår. Boken kaster blant annet nytt lys over livet før og under krigen, farens desperate fluktforsøk, Annes kjærlighetshistorie og hvordan familien ble angitt. Med litteraturliste.

Dette er den mest autoritative biografien om Anne Frank, forfatteren av krigsdagboken som har blitt et kulturelt og historisk fenomen. Carol Ann Lees banebrytende og omfattende forskningsarbeid på familjen Frank og Holocaust har avdekket opplysninger om familiens skjebne, basert på nye intervjuer, tusenvis av dokumenter og tidligere upubliserte brev og fotografier. Boken kaster blant annet nytt lys over livet før og under krigen, farens desperate fluktforsøk, Annes kjærlighetshistorie og hvordan familien ble angitt.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Amsterdam

Omtalt person Anne Frank

Frank-søstrene var knapt til å kjenner igjen etter at de hadde fått klipt av seg håret. De var mye mer snauklipt enn oss. Og de frøs så fælt. De blir svakere for hver dag som gikk. De gikk til gjerdet ved frileiren hver dag i håp om å få noe. Om de fikk en pakke kom de oppspilte tilbake, og satte seg ned og spiste med stor iver. Men man kunne se på dem at de var svært dårlig. Søstrene Frank var så utmagret. De så helt elendig ut. De hadde fått tyfus, de hadde de typiske uthulede ansiktene, kranier med hud. De frøs voldsomt... De ropte "Lukk døren! Lukk døren!" Stemmene ble svakere for hver dag som gikk. Du kunne faktisk se hvordan de var i ferd med å dø. Hvordan de sakte med sikkert visnet hen.

Det ble gravd ut ni gigantiske groper bak krematoriet. ved å plassere en overvektig mann ved siden av en kvinne eller et barn, sikret man seg en nådeløs frityrgryte av menneskefett.

Eit knippe bokomslag frå boksamlinga mi som eg har hatt sansen for og likt. Enjoy!

Nokre bøker eg har lest og som har gjort inntrykk på meg. Anbefalast!

Bøker eg har lest og kan anbefala om krigen og holocost i særdeleshet.

• "Ettertanker - en samtale" av Berthold Grunfeld
  • "Forhenget - essay i syv deler" av Milan Kundera
  • "Edvard Grieg - mennesket og kunstneren" av Finn Benestad
  • "Trær" av Gregor Aas
  • "Ninas reise - en overlevelseshistorie" av Lena Einhorn
  • "Kvinnen bak fredsprisen - historien om Bertha von Suttner og Alfred Nobel" av Anne Synnøve Simensen
  • "Bielski-brødrene - beretningen om en jødisk partisangruppe under annen verdenskrig" av Peter Duffy
  • "Elvis Presley - en biografi i bilder" av Marie Clayton
  • "Pattedyr - 225 fargebilder" av Helga Hofmann