Annalisas dagbok

ISBN13 9788202527891

EAN 9788202527891

Omtalt sted Italia

Omtalt person Annalisa Durante

En ungdomsbok jeg vil anbefale å ha i bokhylla der ungdom ferdes. Dette er ikke bare en bok om en ung jente, men også en bok om hvordan det er å leve i et område kontrollert av mafia. Boka forteller at livet er sårbart. Boka handler om en virkelig hendelse, 14 år gamle Annalisa fra Napoli, som tilfeldigvis kommer i skuddlinjen når rivaliserende mafiamedlemmer utløser skudd mot hverandre. Boka er en grafisk roman som veksler mellom fortelling og dagbok. Dagbøkene representerer det autentiske, det virkelige, gjengitt med tillatelse fra jentens foreldre. Forfatteren, Cacace, fått bruke deler av Annalisas dagbok for å fortelle norske ungdommer om en ung jentes tanker om hvordan det er å leve i Forcella, om hennes framtidsdrømmer, forelskelse og venner, men også om uro og utrygghet for vold og kriminalitet. Under rettsaken i forbindelse med drapet, var det ingen som turte å vitne mot mafiaen. Den lokale presten støttet Annalisas familie. Cacaces bok er derfor også et modig opprør mot mafiaens ”lov om taushet” (omertà).

Men man dreper ikke bare med våpen. Alle andre måter å drepe på viser at man er imot livet. Jeg elsker livet og verden slik jeg elsker foreldrene mine og søstera mi. Hvis jeg møter det onde i et menneske, så tenker jeg at jeg må engasjere meg for livet og det gode. Men i mellomtiden prøver jeg alltid å se det gode i andre. Det er tegnet på at det gode også fins i meg.

Bøker fra Napoli og deromkring.

• "Dukkens rette eier" av Ingunn Aamodt
  • "Jenta i skapet" av Stein Erik Lunde