Anna and the French Kiss

Dutton Books 2010 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Dutton Books

Format Hardcover

Forfatter: Stephanie Perkins
Utgitt: 4. August 2011
Forlag: Speak (Penguin group)
Språk: Engelsk

Boken handler om syttenårige Anna som bli send til internatskole i Paris. Hun kjenner ingen, og føler seg ensom og redd for denne nye byen der de ikke engang snakker hennes språk. Hun får derimot fort en ny vennegjeng, der en av disse nye vennene er den vakre og sjarmerende Étienne St. Clare. Eneste problemet er at han har kjæreste.

Som en hver contemporary bok oppstår det både store og små konflikter og misforståelser. Anna lengter etter å et forhold med St. Clare, men han har en kjæreste han ikke vil gi slipp på. De blir derimot gode venner, bestevenner, og hjelper hverandre gjennom store og små problemer. Anna innstiller seg på å at det er nok å være venner med St. Clare, men hva når han begynner å vise tegn til at han kanskje liker henne også?

Anna er en vanlig tenårings jente med en tendens til å tenke for mye, og ofte hoppe til feil konklusjoner. Hvem kan si at de ikke har gjort det? Hun er en kontroll freak, filmelsker med et stort nok hull mellom fortennene til å få plass til en rosin. I begynnelsen av boka er hun usikker, og holder seg mest for seg selv og vil for en hver pris unngå nye situasjoner som å bestille mat på et språk hun ikke kan, eller å forlate internatet. Vennskapet hennes til St. Clare utvikler derimot karakteren og hun blir sikrere på seg selv, og er ikke like redd for å sette seg selv ut der. Hun oppdager også ting ved seg selv, som hun tidligere ikke ville innse. Karakteren er troverdig, hun er ikke noe perfekt menneske men en jente som handler etter hvordan hun føler seg, eller etter misstanke i stede for å ville finne ut alle fakta. En vanlig tenårings jente.

Boka er lettlest, forholdet til karakterene er kompleks og historien er søt. Selv om jeg ikke er enig i alle handlingene hennes, klarer jeg ikke la være å like og føle med Anna. Gjennom hjerteskjærende øyeblikk, eller rent komiske episoder. (Og ja boka har en 'fair share' av begge deler!) Det som trekker den noe ned er litt forventede episoder, og klisjé replikker. Dette er for meg mer en guilty pleasure bok, der den har en søt romanse med de typiske elementene som kommer i sjangeren. Anbefaler den til contemporary elskere, de som ønsker en fin og søt bok å lese i juleferien.

4.5/5

(Beklager for kort, rotete tekst og for eventuelle skrivefeil. Skylder på at pc'en min døde, der jeg har alle maler og retteprogram.)

I wish friends held hands more often, like the children I see on the streets sometimes. I'm not sure why we have to grow up and get embarrassed about it.

I mean, really. Who sends their kid to boarding school? It's so Hogwarts. Only mine doesn't have cute boy wizards or magic candy or flying lessons.

Bøker jeg har lest i 2017

• "Lola and the Boy Next Door" av Stephanie Perkins