Anklage

av (forfatter) og Jarne Byhre (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

En samling noveller skrevet under pseudonym av en offentlig tjenestemann som lever i Nord-Korea.

Forhistorien til Anklage, er nesten like interessant som selve teksten: Bandi, som forfatteren kalles - det er av gode grunner et pseudonym -- lever i Nord-Korea, hvor han har en offentlig stilling med en viss makt, og er en velutdannet mann. Gjennom mange år har han i all hemmelighet skrevet noveller, og nå har han lykkes i å smugle dem ut av landet, med folk som har flyktet til Sør-Korea.

Gjennom sju noveller blir vi kjent med ulike deler av dagens, og tidligere tiders, nordkoreansk hverdagsliv. De sju tekstene foregår på svært ulike steder: landsbyer, større provinshovedstader eller Pyongyang, og vi blir kjent med fabrikkarbeidere, partibyråkrater, landbrukere, leger og studenter, i ulike generasjoner. Det er en samling karakterer med virkelige, harde historier å fortelle. Vi møter en hustru som sloss for å få satt mat på bordet under hungersnøden, fabrikkformannen som gjør sitt beste for ikke å utlevere en husvenn samtidig som han vil holde seg inne med partiet, en mor som må se barnet sitt vokse opp i en verden med stadig mer skremmende propaganda.

Bandi har i hemmelighet skrevet noveller som gir et enestående innblikk i hverdagslivet til folk i ulike deler av Nord-Korea. Han har skrevet en samling tekster som er interessante for mange flere enn tradisjonelle novellelesere - dette er et vitnesbyrd fra en verden vi i vesten aldri får innpass i.

ISBN13 9788202526467

EAN 9788202526467

Omtalt sted Nord-Korea

Dette er en samling noveller fra en forfatter som bor i Nord-Korea. Det er finnes noe litteratur som er publisert i vesten av Nord-Koreanske forfattere i eksil. Det er lite som er publisert utenfor landet av noen som bor i Nord-Korea.

Novellene handler om hverdagslivet til folk i Nord-Korea og hvordan regimet begrenser deres liv på ulike måter.

Dette er interessante noveller som gir et nytt innblikk i et lukket land. Det er ganske skremmende og dyster lesning, men også veldig interessant og det er absolutt verdt å lese! Her er et lengre innlegg på bloggen min om boken.

Bokmanus smugla ut or Nord-Korea. Sterk bok!

• "Delprøve i språklige ferdigheter" av Alejandro Zambra
  • "Kompaniet av dikta sjeler - roman" av Wanda Marasco