Anja + Gro

kunsten å få barn

av (forfatter) og Gro Hammerseng-Edin (medforfatter).

Cappelen Damm 2015 Heftet

Parallell tittel Mio

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202492694

EAN 9788202492694

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Anja Hammerseng-Edin Gro Hammerseng-Edin

Jeg er veldig glad for at Anja og Gro valgte å skrive denne. Den var veldig opplysende. Både koselig, opplysende og interessant å lese om deres historie. Jeg likte denne veldig godt! Synes de reflekterer mange ulike aspekter på en veldig fin måte, de har respekt for andres syn samtidig som de er veldig klare på hvilke verdier de har. Koselig lesing!

En mors kjærlighet er ikke avhengig av biologi.

Det oppleves krenkende at enkelte mener min legning definerer hvem jeg er, og ikke minst min verdi. Som om jeg plutselig skulle bli en annen dersom jeg valgte å være sammen med Per i stedet for Anja? Ville mitt forhold til Per gjøre meg normal?

Hvem har fasiten på hva som er en god mor? jeg har det ikke. Instinktivt føles det likevel som jeg vet hva den lille gutten vår trenger mest av alt. Kjærlighet og trygghet. Det kan vi gi ham. Ubegrenset.

Hva om vi tenker selv i større grad? frigjør oss fra en del tillærte sannheter. Selvfølgelig sitter mange besteforeldre, foreldre, lærer og andre inne med erfaringer og kunnskap som absolutt bør føres videre i generasjoner. Men det er viktig å være klar over at de ikke har fasiten på alt bare fordi de har levd en stund.

Det gode ved å få gi liv til et barn overskygger totalt den smertefulle delen av det. Ingen fødselshistorier er lik, så det er ikke noe poeng i å bruke mye energi på å forsvare eller forklare utsagnet. Jeg kan kun si at jeg hadde gjort det igjen.

Bøker jeg har lest denne perioden

Bøker jeg har lest i 2018

• "Therese - når et barn forsvinner" av Grete Tallaksrud
  • "Ekte hverdag - 12 steg til et litt bedre liv" av Sølvi Foss
  • "Julekrim 2016" av Tom Egeland
  • "Mammarådet - 16 kvinnelige bloggere om mammarollen i dag" av Susanne Kaluza
  • "Enkemannsstøt - om å miste den man elsker og finne nytt håp" av Jon Andreas Håtun
  • "Jordnært - enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag" av Anette Bastviken
  • "Homo - for deg som er, lurer på om du er eller har lyst til å bli homo" av Anette Trettebergstuen