Angiveren

Oktober 2016 E-bok

To menn i midten av 50-årene møtes på perrongen for vestgående linjer på Grønland T-banestasjon en søndag i juni. Den ene er forfatter, den andre er Andreas Sanner, revisor og enkemann. Begge har gått under jorden, og begge utøver en form for botsøvelse. Midt i mylderet søker de sammen.

«Angiveren» er den romanen Terje Holtet Larsens forfatterkarakter ikke ønsker å skrive. Med finslipte formuleringer og snirklete setningskonstruksjoner søker jeg-fortelleren tilflukt fra det norske kulturlandskapet. Selv er Holtet Larsen en særegen og nådeløs humorist, som med sine svimlende romankonstruksjoner speiler tilværelsen i vårt oljevelsignede lykkeland.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Oslo

Jeg skriver ganske enkelt fordi det er en syssel som vanligvis gjør det litt lettere å utholde sitt eget selskap og litt lettere å unngå omverdenens.

Alt ved dem ga inntrykk av at de forholdt seg til resten av verden som et ennå ubekreftet rykte.

Han hadde aldri vært i stand til å forvente noe av livet. Han visste ikke hva det i så fall skulle ha vært.

Den sanne helt morer seg ganske alene.

[..] en myk fjernhet i blikket avslørte at det hadde lyktes meg å servere ham en overraskende tanke, noe han ville komme til å huske i sitt ønske om å bli glemt.

• "Kjent og fremmed" av Teju Cole
  • "Sander - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Den magre kvinnen i hagen i flukt med tennisbanene - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Kroppsvandring" av Yuri Herrera
  • "Navnenes hus" av Colm Tóibín
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Karakterer - etter La Bruyère" av Thomas Lundbo
  • "Det feige hjerte" av Javier Marías