Amerikanske guder

av (forfatter) og Ina Vassbotn Steinman (oversetter).

Vendetta forl. 2014 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Er ingenting hellig? "Jeg liker det ikke, Mr. Onsdag, eller hva enn ditt virkelige navn er. Vi er ikke venner. Du bør vite at når vi er ferdige, stikker jeg. Og hvis du irriterer meg, stikker jeg da også. Fram til det, jobber jeg for deg." "Veldig bra," sa han. "Da har vi en avtale." Samtidig som Shadow løslates fra fengsel får han beskjeden om at kona er omkommet i en tragisk bilulykke. Lammet av sorg og berøvet alt som en gang ga livet mening, gjør han en avtale med den enigmatiske Mr. Onsdag. Sammen legger de to ut på en bisarr reise på tvers av USA hvor drap og tro går hånd i hånd. En gud eksisterer bare så lenge noen tror og nå kjemper de amerikanske gudene for å overleve.

Forlag Vendetta forl.

Utgivelsesår 2014

Genre Fantasy

Omtalt sted USA

Neil Gaiman gjør seg bedre som tegneserieforfatter enn romanforfatter. Jeg hadde store forventninger, men boka er flat og lite spennende :-(

Har kjedet meg gjennom 300 sider. Nå gir jeg opp

Fin sommerlesning. Kjenner klart igjen Gaimans tegneseriestil, både i form og, ikke minst, i dialogen.Mange fornøyelige passasjer med samtale mellom guder og menneske.
Jeg gikk glipp av en del referanser grunnet dårlig kjennskap til de ulike gudesagaene. Siste tredjedel blir litt vel Stephen Kingsk, men for all del, denne er lesbar.

Kort sagt handler boken om en kamp mellom de gamle mytologiske gudene og de nye gudene som for eksempel McDonalds (mister Town) og media. En interessant ide og spennende konsept for en bok, men dessverre er boka for det meste kjedelig. Slutten er utvilsomt den beste delen av boken; handlingen tar en vending, tråder blir samlet og hovedpersonen som har vært uforandret gjennom hele historien begynner endelig å utvikle seg. Hadde veien opp til slutten vert kortere eller bedre hadde dette vært en veldig god bok.

Bare tidvis glimrende og fascinerende

Three may keep a secret, if two of them are dead.

People only fight over imaginary things.

Det har aldri vært en sann krig som ikke ble kjempet mellom to grupper mennesker som var sikre på at de hadde rett. De virkelig farlige menneskene tror at de gjør det de gjør ene og alene fordi det uten tvil er det rette.Og det er det som gjør dem farlige.

Fiction allows us to slide into these other heads, these other places, and look out through other eyes. And then in the tale we stop before we die, or we die vicariously and unharmed, and in the world beyond the tale we turn the page or close the book, and we resume our lives.

How was the funeral?" he asked.

"It's over," said Shadow.

"That shitty, huh? You want to talk about it?"

"No," said Shadow.

"Good." Wednesday grinned. "Too much talking these days. Talk talk talk. This country would get along much better if people learned to suffer in silence. You hungry?"

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

Eg synes i bunn og grunn leselister er noko tull sidan eg til ein kvar tid berre leser det eg føler for å lese. Dette kan likevel vere problematisk sidan ein del bøker krever og fortene ein viss dedikasjon. For å få til ei litt meir strukturert lesing i tida fremover er derfor lesesirkel eit konstruktivt tiltak. I lesesirkelen har vi etter mykje innspel frå meg og lite innspelt frå den andre, verte einige i kva for nokre bøker som skal lesast. Desse bøkene er ei god blanding av litteratur av forfattarar frå heile verda, som vi trur vert koselege å lese.

Etter litt krangling vart vi einige i at det berre er dei 15 første bøkene som må lesast i år.

Fra Tickld
Listen er rangert. Der de har satt opp en hel bokserie, har jeg satt opp første boka i bokserien, når jeg ikke fant hele serien samlet.

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

gode bøker. vil lese/har lest.

• "Smoke and Mirrors" av Neil Gaiman
  • "Anansi boys" av Neil Gaiman