Amber House

av (forfatter), Tucker Reed (forfatter) og Larkin Reed (forfatter).

Arthur A. Levine Books 2012 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Arthur A. Levine Books

Format Hardcover

«Amber house» av Kelly Moore, Tucker Reed og Larkin Reed, blir fortalt fra Sarah sitt perspektiv, en tenåringsjente med en evne til å se ekko fra fortiden. Historien begynner med at hun og familien er i bestemorens begravelse. Sarah har i likhet med sin egen mor, ikke et nært forhold til bestemoren. Sarah har alltid lurte på hvorfor moren, Annie, har et kaldt forhold til sin egen mor. Nysgjerrigheten over familiens hemmeligheter blir ikke mindre når Sarah begynner å se scener fra fortiden, utspiller seg i bestemorens gamle herskapshus, «Amber house». Hennes evne til å se tilbakeblikk fra fortiden, blir et puslespill Sarah forsøker å løse. For å forstå familiens historie, prøver Sarah å avdekke «Amber house» skjulte hemmeligheter. Ting blir likevel ikke enklere av moren hennes ønsker å selge det gamle herskapshuset.

Sarah fremstår på mange måter som en troverdig karakter. Hun er nysgjerrig av natur og sier ofte det hun tenker høyt. Hun er svært overbeskyttende overfor sin autistiske lillebror, Sam. Hun og lillebroren har et spesielt bånd, der Sarah nærmest kan føle når han er i trøbbel. Sam er, på grunn av sin autisme, et eksentrisk barn. Han er livlig og snakker ofte i gåter. Videre så har vi Jackson, tenåringssønnen til bestemorens tidligere tjenestepike. Noen ganger er det vanskelig å bli klok på Jackson og hans intensjoner overfor Sarah. Han fremstår likevel som den mest ærlige av dem alle. Hans ønske om å hjelpe Sarah med avdekke familiens hemmeligheter, er genuin. Han later likevel til å kjenne Sarah godt, enda de aldri har truffet hverandre før. Han dukker ofte opp når hun er i vansker. Sarah klarer ikke å riste tanken om at Jackson har en tilknytning til «amber house», fra seg.

Denne boken er ganske spennende, fylt med mystikk. Om du er glad i mysterier og gåter, er denne boken midt i blinken for deg.