Amarone og vinene fra Valpolicella

av (forfatter), Réne Steenberg Riis (illustratør) og Arne Ronold (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2012 Innbundet

Boken er en guide til vinene fra Veneto i det nordlige Italia. Den beskriver blant annet Valpolicella-området mellom Verona og Gardasjøen og vintypene som finnes der, og gir en oversikt over Amarones historie, druesortene, og vinens spesielle fremstillingsmetode. Med litteraturliste og register.

Den kraftige, fyldige og unike Amarone er en av Italias mest berømte og ettertraktede viner, men også dens søsken Valpolicella, Ripasso og Recioto della Valpolicella er særdeles verdsatte. Denne boken er den ultimate guide til de smakfulle vinene fra Veneto i det nordlige Italia. Bli med til Valpolicella-området mellom Verona og Gardasjøen og få en beskrivelse av det vakre områdets ulike underområder og vintyper. Få oversikt over den sagnomsuste Amarones historie, lær om de lokale druesortene og få et nærmere innblikk i vinens spesielle fremstillingsmetode. Thomas Ilkjær beskriver inngående de beste og viktigste produsentene, og han omtaler også en lang rekke andre vinhus. Fra de store kooperativer til de små familiebruk og fra de tradisjonsfokuserte purister til de fremsynte modernister. Hvordan smaker vinene? Hvilken amaronestil bekjenner de seg til? Les de første sidene av boka her Om forfatteren: Thomas Ilkjær er skribent i flere vinblader i Skandinavia, og han er initiativtager til og daglig leder av det danske Vinakademiets vinkelnerutdannelse. Thomas Ilkjær er dessuten medforfatter på boken Italiensk vin og har i tillegg vært redaktør for flere vinbøker på Politikens Forlag i Danmark. Dansk presse om boken: «Kjøp boken eller ønsk deg den ... En uforbeholden oppfordring fra meg om å skaffe seg boken og min fulle respekt for et sublimt stykke arbeid.» Vinhulen.dk «Boken er grundig, innsiktsfull og ærlig skrevet, i et behagelig og lett tilgjengelig språk.» Dagbladenes Bureau

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241907609