Alt jeg skriver er sant

kortprosa

Damm 2008 Heftet

Samlingen inneholder personlige tekster om blant annet oppvekst, kjønnsroller, skyld og skam. Indirekte stiller forfatteren seg spørsmål om hva en jente kan skrive om og hvor lenge hun kan være jente. Dette er forfatterens første bok.

Alt jeg skriver er sant , hevder Ellisiv Lindkvist, som blant annet tar oss med på dans i fortellerens hjembygd - og til hennes opplevelser som leilighetsprostituert. Tekstene i denne samlingen beveger seg mot og over grensen til det personlige og private.
Men over teksten hviler hele tiden spørsmålene: Hva kan en jente av i dag skrive om? Og hvor lenge kan hun være en jente? Fins det noe annet enn morsrollen der ute?

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204153401

EAN 9788204153401

Barn er aldri uskyldige. Det er bare infantile voksne uten hukommelse som tror det. Voksne som glemmer fordi de vil ha egne barn.

Jeg er for aktiv dødshjelp. Jeg synes homofile bør få adoptere barn. Jeg ønsker ikke barn selv. Jeg er kritisk til kjernefamilien. Jeg tror vi trenger flere kvinnelige massemordere.

Det er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.

• "Tørst - roman" av Ellisiv Lindkvist
  • "Alle barn er laget av ild - noveller" av Nicolai Houm