Alt jeg sier er sant

av (forfatter) og Ingelin Røssland (oversetter).

Cappelen Damm 2014 E-bok

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202418458

EAN 9788202418458

En fin bok med humor om Alicia som finner ut at videregående ikke er noe for henne. Og hva gjør man da? Takk for kloke foreldre, mormor, kjæreste, venninner osv. Ei bok å bli glad av.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Eg trur kanskje denne boka vart litt for ungdommeleg for meg. Historia var grei, men personleg likte eg ikkje den humoristiske måten den blir fortald på. Det er ikkje at ungdomsspråket er urealistisk, men eg klarer ikkje heilt å tru på at Alicia tek så lett på det å slutta skulen, få seg jobb og gjera sine første erfaringar med kjærleiken. Sorga ho kjenner for mormora etter kvart er meir truverdig skildra. Alicia er seg sjølv 100%, kanskje kan den motivera ungdom til å tru på seg sjølv og ikkje la seg pressa til noko dei føler seg usikre på. Eller kanskje dei tenkjer at dette er heilt urealistisk. Det er nok ein smakssak om ein liker denne boka eller ikkje. For meg vart den litt for overflatisk.

Alicia, 17 år, finner ut at skolen er bare bortkastet tid og dropper ut av vgs. Mot alle odds finner hun seg en jobb og flytter hjem til mormor for en tid. Hun trives i jobben på kafeen og en dag står Isak i døra og Alicia faller pladask.
En ettermiddag Alicia kommer hjem fra jobben er ikke mormor der, men hun finner henne til slutt, liggende på badet med brukket lårbein og herfra skjer det mye!

Fin historie om det å høre til, gjøre sine egne valg og det å miste noen. Og få noen. For ungdomsskolen.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Bøker som kan passe å snakke om når jeg har klassebesøk for 8.klasse. Men jeg ser at disse bøkene kanskje appellerer mest til jenter. Jeg må lese meg opp på bøker som passer både for gutter og jenter.

• "Blomstring" av Elizabeth Craft
  • "Pizzaboyz" av Håkon Bohne