Alt jeg sier er sant

av (forfatter) og Ingelin Røssland (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Jeg er Alicia. Seksten, snart sytten, med kullsyre i blodet og vind i håret. Og nei, jeg er kanskje ikke helt selvlysende. Men det er fan meg på grensa.

Alicia har bestemt seg. Hun vil ikke lenger sløse bort tiden på skolebenken. Hun har større planer. Skal utføre store bedrifter. Så hun lukker bokskapet sitt for siste gang og stenger skoleporten bak seg.

Men omgivelsene er ikke helt enige i Alicias plan. Bestevenninnen synes hun er blitt helt idiot. Selv mormor, som alltid, alltid støtter Alicia, bare sukker. Men hvor vanskelig kan det være å skaffe seg en jobb og starte på fremtiden?

Alt jeg sier er sant handler om den høsten Alicia skulle begynt på videregående. Om at hun får seg jobb på en kafé i stedet. Krangler med bestevenninnen. Flytter fra foreldrene - som aldri skjønner noen ting - og inn til mormor, som forstår nesten alt. Om at hun treffer Isak, som hun ikke klarer å slutte så stirre på. Og om hvordan det føles når hele verden knuses i sorg.

Nok en bok om å være ung og usikker? Kanskje, men ikke helt. Det som skiller denne boka fra de fleste andre ungdomsbøker er uten tvil Alicia! Hun gjør enhver hverdagslig situasjon til noe skrudd og vilt. Hun er overbevist om at skjebnen har langt større planer for henne enn å kjede seg til døde på skolebenken. Hun skal jo gjøre store heltedåd! Hun vet bare ikke helt hva ennå.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202418274

EAN 9788202418274

En fin bok med humor om Alicia som finner ut at videregående ikke er noe for henne. Og hva gjør man da? Takk for kloke foreldre, mormor, kjæreste, venninner osv. Ei bok å bli glad av.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Eg trur kanskje denne boka vart litt for ungdommeleg for meg. Historia var grei, men personleg likte eg ikkje den humoristiske måten den blir fortald på. Det er ikkje at ungdomsspråket er urealistisk, men eg klarer ikkje heilt å tru på at Alicia tek så lett på det å slutta skulen, få seg jobb og gjera sine første erfaringar med kjærleiken. Sorga ho kjenner for mormora etter kvart er meir truverdig skildra. Alicia er seg sjølv 100%, kanskje kan den motivera ungdom til å tru på seg sjølv og ikkje la seg pressa til noko dei føler seg usikre på. Eller kanskje dei tenkjer at dette er heilt urealistisk. Det er nok ein smakssak om ein liker denne boka eller ikkje. For meg vart den litt for overflatisk.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Liste over alle bøkene jeg har kjøpt eller fått igjennom året :)

Desverre mangler det noen få danske og svenske titler her. Men totalt hadde jeg ca. 65 nye bøker :) Hvilket er nesten halvering fra i fjor :P

Bøker som kan passe å snakke om når jeg har klassebesøk for 8.klasse. Men jeg ser at disse bøkene kanskje appellerer mest til jenter. Jeg må lese meg opp på bøker som passer både for gutter og jenter.

• "Blomstring" av Elizabeth Craft
  • "Pizzaboyz" av Håkon Bohne