Alt flyter

møte med 18 filosofer

av (forfatter), Jarle Bygstad (illustratør) og Siri Dokken (illustratør).

Mangschou 2008 Innbundet

I denne boken møter vi 18 sentrale filosofer - fra Thales til Arne Næss. Utgangspunktet er en far og tre tenåringer, hverdagen og samtalen - og 18 kakeoppskrifter.

Funky filosofibok! Hvordan kan man tenke positivt i en krise? Hva er den gylne middelvei? Hva er rett og hva er galt? Hva holder vi egentlig på med? Filosofi angår oss alle. Det er noe vi bruker når vi reparerer motorsykkelen, jogger, spiller fotball eller baker ... I denne boken møter vi 18 sentrale filosofer, fra Thales til Arne Næss. Utgangspunktet er en far og tre tenåringer, hverdagen og samtalen - og 18 vanvittige kaker. Jarle Rasmussen er lektor med lang undervisningserfaring. Han har et våkent blikk og et engasjement som smitter.

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788291948737

EAN 9788291948737

I ny og ne kommer man over bøker som er litt utenom det vanlige, Alt flyter er en slik bok. Man har ofte tanker og ideer om hva en bok med et tema som filosofi vil inneholde, men denne boka overrasker virkelig, du tror det knapt før du får se det.

Jarle Rasmussen har laget en bok om filosofer og bruker eksempler fra sitt eget liv og oppveksten til hans egne barn for å gjøre det lettere å forstå hva filosofene egentlig mente. Som om ikke dette var nok så inneholder boka også kakeoppskrifter, en for hver filosof.

Da jeg kom over denne boka innså jeg at jeg ble nødt til å lese denne boka for å se om kakeoppskriftene var plassert der helt tilfeldig eller om det var en dypere mening bak. Etter hvert som jeg leste innså jeg at Rasmussen virkelig har tenkt igjennom alt, her er ingenting tilfeldig. Jeg skal komme med et eksempel. Heraklit (540-480 f-KR.), er den andre filosofen som blir omtalt i boka. I krigs- og krisetid må folk ofte tenke smart og prøve ut nye ting for å overleve. Telefonen ble oppfunnet under 1. verdenskrig for at soldatene som lå i skyttergraver skulle kunne holde kontakten, mens internett ble til under den kalde krigen. Heraklit mente at krigen var alle tings far (metaforisk sett). Rasmussens sønn Ingmund ville på et tidspunkt at faren skulle lage en kul kake til en kakekonkurranse. Faren laget sjokoladekake med krem, klippet opp en haug med røde seigmenn som han strødde over kaka. Resultatet ble en kake ved navn: Slaget på Stiklestad.

Alt flyter er altså en bok hvor man kan lære om filosofer og bake kake. Kan det bli bedre?

CLG

• "En uvanlig leser" av Alan Bennett