Alt er barndom

Flamme 2018 Innbundet

Jeg var plutselig levende. Slik åpner Fredrik Hagens andre diktsamling Alt er barndom, og understreker det aldeles vanvittige og ufrivillige i å bli født. Først gro, som et frø, i en annens kropp, som om denne kroppen var blomsterjord. Siden bli trykket ut av den og matet og passet på og alt det der. Og så, ikke lenge etter, den nådeløse forventningen om å bli noe eget. Noe med vilje. Noe med overlevelsesinstinkt. Noe med varme følelser. Hvor kom alt dette fra? Fra frøet? Fra den kvinnelige blomsterjorden? Fra barnet som vi alle har vært? Fredrik Hagens samling er uvanlig rik og medrivende. Forfatteren ser helt åpent på de absolutt enkleste betingelsene i livet, de vi ikke engang tar for gitt: Jeg var plutselig levende. Det skjedde om sommeren.

Forlag Flamme

Serie (342)

Før pleide jeg å tenke mye på det, at når jeg en gang skulle slutte å vokse, skulle jeg begynne å dø.

Alle netter ligner hverandre. Alle svartfarger er de samme. Lyden av regnet mot ruten. Det finnes et annet mørke enn det vi ikke kan se, det finnes et mørke rett foran oss hele tiden.

Hva skal vi med våren når den uansett ikke varer evig?

Jeg bare forsvinner litt inni meg selv av og til. Eller. Litt oftere enn jeg burde kanskje

Det skinner ikke noe lys inn i magen. Den første tiden vi lever, er en lang natt.

Å være omringet og innestengt i et annet menneske

Jeg har følt det sånn senere også

• "Lysmøkk" av Paal Maage Elstad
  • "Gull i grusen - dikt" av Rebecca Kjelland