Allis sønn

Serie Fontene

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Trøndelag

Allis sønn. Magnhild Haalke.
Dette er nok den vondeste boka jeg har lest.
Allis skjebne er at hun som kommer fra fastlandet, gifter seg med en øyboer som reiser til sjøs, kommer hjem hvert 6. år, mens Alli da bor mer eller mindre opp på sine svigerforeldre. Selvtilliten er på bunn, tilsnakket er strengt, så her er utenforskapet til å ta og føle på. Hun føder en sønn, Elling, som har "sine sider" se om det heter når man ikke er akkurat som andre. Alli har dårlig selvtillit, dekker over, skjermer og ting går ikke helt etter boka - det blir dramatisk.
Denne boka var hennes debutroman, har solgt i bøtter og spann, i flere utgivelser i mange land.
Moderinsering/normering av språket ble senest diskutert i mandagens Klassekamp.
Jeg las vekselsvis en gammel utgave online på Nasjonalbiblioteket, og en fra 1992 på BookBites. Den gamle hadde sin sjarm, men likte nok best 92-utgaven. Nå har de vist laga enda en.
Strek bok, les den.

Står “mammapolitiet” like sterkt i dag som på tredvetallet? Hvordan er det å oppdra et annerledes barn når man er livredd for skammen i det å mislykkes?

Dette er en gjengivelse av Magnhild Haalkes debutroman fra 1935 med forord av Monica Isakstuen.

Alli må kritisere, korrigere, ja til og med slå Elling i et forsøk på å fjerne det følsomme, spontane og fantasifulle som gjør Elling til et annerledes barn. Og Elling slår igjen. Til slutt ender det med katastrofe.

Vi veksler mellom Elling og Allis tanker, et godt fortellergrep som gjør at man føler sympati for de begge. Boken vekker harme mot Alli men samtidig skjønner man at det ikke er så lett når man møter de dømmende menneskene i samfunnet rundt.
Det en dyster og håpløs stemning i boken, og et poetisk og filosofisk språk med vakre miljøskildringer som gjør det lett å leve seg inn i det lille øysamfunnet.

Alli og sønnen Elling bor på ei lita øy på trøndelagsskysten sammen med sine svigerforeldre. Mannen Estil jobber på sjøen og kan være borte i 7 år sammenhengende. Allis forhold til sine svigerforeldre er ikke det aller beste, ei heller forholdet til sønnen.
Elling er en litt annerledes gutt som heller vil rime og skrive dikt enn å delta i bearbeiding av fisk, som farfar driver med. Både mor Alli, og farmor og farfar prøver å få han til å passe inn i det lille øysamfunnet, og få han fra å gjøre det han liker aller best...
En tankevekkende bok, hovedsakelig om relasjonen mellom mor og sønn, hvem har skylda for at alt går så galt bestandig?
I dag ville denne relasjonen blitt oppdaga av PP-tjeneste, helsesøster eller barnevern, men på den tida hadde de bare læreren og lensmannen samt naboer som mente så mangt...
En sterk og god bok som anbefales

Fantastisk og grusom.

Målet er 65 bøker.