Alle orkaners mor

kriminalroman med Fredric Drum og Skarphedin Olsen

av (forfatter) og Porfirio Gutierrez (oppleser).

Cappelen Damm 2012 CD

Fredric Drum drar på ferie til Mexico. Der blir han ringt opp av sin onkel, KRIPOS-etterforskeren Skarphedin Olsen. Han forteller at en av hans arkeologivenner er forsvunnet i Mexico. Skarphedin kobler Drum til de lokale politistyrkene, og mens Drum leter etter den bortkomne vennen trekkes han inn i jakten på en lokal massemorder, i en politisk valgkamp samt i en utforskning av Maya-kulturens gamle skrifter. Dette er den niende romanen om Fredric Drum og Skarphedin Olsen. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Format CD

ISBN13 9788202341381

EAN 9788202341381

Serie Fredric Drum og Skarphedin Olsen (9)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Mexico

Nå vil æ færra te Mexico, -sang Lynni Treekrem. Æ å, si æ. For et par måneder siden var min datter og samboer i Tulum, og jeg har sett nydelige bilder derfra , fått referat og ble absolutt anbefalt å reise dit. Andre jeg kjenner har også gode minner fra mayalandet på Yucatanhalvøya. Nå har jeg reist dit selv med Fredric Drum. Å for en reise!

Handling:
Restauranteier og hobbyarkeolog Fredric Drum, nevøen av etterforsker Skarphedin Olsen reiser på en etterlengtet 14-dagers ferie til den mer rolige lille byen Tulum på Yucatanhalvøya i Mexico. Her får han slått sammen avslapning og forskning på mayainskripsjoner, artefakter og ruiner.

Like før han ankom sitt hotel, hadde det vært en forrykende Huracane, en orkan som slo ned store deler av jungelenes vegetasjon, og en gjemt mayaby kom til syne. Mange mennesker ble også drept og savnet etter orkanen. I tillegg hadde regionen blitt hjemsøkt av noen grusomme rituelle drap, som politiet står maktesløse overfor. Fredric Drum blir kontaktet av sin Kripos-onkel Olsen, siden en nordmann, en forsker har forsvunnet på halvøya med noen dokumenter fra museet i Madrid. Drum blir utstyrt med noen halvlegale dokumenter om at han er Doctore i politiet i Oslo. Dette passer politiet i Tulum svært godt, siden de tror han er den psykologetterforskeren de trenger for å komme videre i sin drapssak. Drum sier ja, hæ, eh..la meg tenke på det, når de spør om han vil bistå dem også med sin kompetanse. Siden Drum ser for seg at dette oppdraget kan gi ham tilgang også til den gjemte mayabyen, slår han til, og lager en gjerningsmannsprofil. Han kommer opp med noen utsagn politiet synes høres fornuftige ut. Og det viser det seg at det faktisk er hjelp i.

Jeg synes denne boka var utrolig fornøyelig, interessant og spennende. Her briljerer Nygårdshaug med sine kunnskaper om mayafolket og Yucatans historie, samt matkunnskaper. Her lukter det mexikanske lokale retter lang vei, og jeg får helt vann i munn og tørster etter en Corona.
Dette er også en mye mer realistisk bok en de tidligste bøkene om Fredric Drum hvor han kunne overleve det utroligste flere ganger i løpet av en eneste bok. Og den gir meg også svar på det min datter sa om hvorfor de valgte å bo i Tulum istedet for det turistmasete Cancun. Ruinene Coba ble også anbefalt fremfor det mer turisifiserte og glatte Chichen Itza.

Spenningen holdt seg også til siste side. Jeg hadde tre kandidater som mulig gjerningsperson underveis, men ingen av dem slo til. Jeg ble ganske så overrasket, selv om jeg kunne ane motivet sånn et stykke uti der. Og slik skal en god krim være. Kunnskapsrik, velskrevet, spennende. Jeg vil gjerne ha noe mer ut av en krimbok enn bare ren underholdning og en drapsgåte. Og det fikk jeg her. Mexico aqui vengo!

Les hele blogginnlegget med bilder HER

Mens gourmet-kokken og restauranteieren Fredric Drum er på en velfortjent ferie i Mexico, blir han oppringt av onkelen, KRIPOS-etterforsker Skarphedin Olsen. En venn av Skarphedin er forsvunnet i Mexicos jungel, og fryktes drept.

Mens Fredric og Skarphedin leter etter den forsvunne nordmannen, viser det seg at en massemorder går løs. Fredrics spesielle interesse for blant annet Maya-kulturen blir til uvurderlig hjelp for en heller handlingslammet og udugelig lokal politimann i etterforskningen av drapene. De begynner etter hvert å puste morderen i nakken, med fare for sin egen sikkerhet.

Boka er utrolig spennende og ikke minst interessant. Skarphedin og Fredrics felles interesse for god mat og drikke krydrer boka!

Kronologisk rekkefølge: Fredric Drum og Skarphedin Olsen

• "Kiste nummer fem - roman" av Gert Nygårdshaug