Alle nonner drar

språk på ville veier

Cappelen Damm 2017 E-bok

Det er menneskelig å feile. Spesielt menneskelig er det å feile med språk. Vi uttaler mange tusen ord hver dag, så det er ikke rart om vi innimellom bommer med uttale og betydning. Særlig halsbrekkende er de faste uttrykkene, som «alle monner drar», «prikken over i-en» eller «bite i det sure eplet». Her utgjør små nyanser hele forskjellen.

For plutselig har man påstått at alle nonner drar, eller man setter spissen på prikken, og da blir man fort nødt til å krype til det sure eplet, før man blir anklaget for å ha driti på dragen, og får så støvet passer.

Hvor kommer disse uttrykkene opprinnelig fra? Og hvordan forandrer de seg over tid? Denne boken utsetter deg for 229 overraskende og morsomme uttrykk og tar deg med på en reise gjennom kulturhistorie, psykologi, språkteori - og vill kontrafaktisk spekulasjon - for å finne svar. For hvordan ville verden sett ut dersom det å skyte spurv med kaniner var en vanlig aktivitet, eller om det var mulig å dolke seg selv i ryggen?

ISBN13 9788202551223

EAN 9788202551223

• "Elg i solnedgang - et kulturhistorisk blikk på bilder" av Arne Lie Christensen
  • "Hypp - hesten i eventyr, myter og folketro fra hele verden" av Tor Åge Bringsværd
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Vov - hunden i eventyr, myter og folketro fra hele verden" av Tor Åge Bringsværd
  • "Nomino - historia om norske stadnavn" av Gøril Grov Sørdal
  • "1001 katt - myter, eventyr og folketro" av Tor Åge Bringsværd
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Reformasjonen - den store historien" av Frank Aarebrot
  • "En frosk i fjorden - kunsten å bli norsk" av Lorelou Desjardins
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Fra Shakespeare til Knausgård - 66 klassikere du naturligvis har lest" av Janne Stigen Drangsholt
  • "Opprørt sjø - en ny sak for commissario Brunetti" av Donna Leon