Alle de ville tingene

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Syv år gamle Max elsker å lage støy, bli skitten, sykle uten hjelm og ule som en ulv. Men han er også en følsom gutt som føler seg misforstått hjemme. Kanskje er det ikke så rart, for Max har det vanskelig. Foreldrene er skilt, faren har flyttet, og moren har fått en ny kjæreste; en mann som er yngre enn henne, og som ikke er til å stole på. Max bestemmer seg for å flykte; han hopper om bord i en båt og seiler avgårde over havet til en forunderlig øy hvor enorme monstre styrer. Romanen er basert på Maurice Sendaks klassiske barnebok Til huttetuenes land.

Einstøingen Max føler seg misforstått hjemme. Han flykter til «De villes» land, der han møter store skapninger som lengter etter lederskap. Max blir kongen deres.

Syv år gamle Max elsker å lage støy, bli skitten, sykle uten hjelm og ule som en ulv. Men han er også en følsom gutt som føler seg misforstått hjemme. Kanskje er det ikke så rart, for Max har det vanskelig. Foreldrene er skilt, faren har flyttet, og moren har fått en ny kjæreste; en mann som er yngre enn henne, og som ikke er til å stole på. En dag, etter et av Max' raseriutbrudd, blir moren så sint og fortvilet at hun sender ham til sengs uten middag. Max bestemmer seg for å flykte; han hopper om bord i en båt og seiler avgårde over havet til en forunderlig øy hvor enorme monstre styrer. Først blir Max sett på som neste middag, men med fabulerende evner klarer han å overbevise monstrene om at han er den nye kongen deres. Dyrene har lengtet etter lederskap og tror Max vil gi dem lykken og livsmotet tilbake. Men det er komplisert. Deres forhold seg imellom er preget av gleder, sorger, styrker og svakheter som hos menneskene hjemme hos Max. Han innser at alle har sitt å stri med. Ingen kan vedta lykke. Det blir læring for livet -- i fantasi som i virkelighet. Alle de ville tingene er en roman basert på Maurice Sendaks klassiske barnebok Til huttetuenes land. Filmen (skrevet av Dave Eggers og Spike Jonze) hadde premiere på norske kinoer i januar 2010.

ISBN13 9788205395749

EAN 9788205395749

Etter oppturen Zeitoun av samme forfatter ble denne plukket fram. En klar ulempe ved å handle bøker på internett er at man noen ganger får "feilkjøp", slik som denne boken. En slags barnebok for voksne (?) skrevet i forbindelse med at Eggers hjalp Spike Jonze med manuset til filmen Where The Wild Things Are. Det ER dybde og noe å hente om man feks tenker på barnet Max som menneskeheten, og oppførselen og egoismen hans overfor "wild things" og øya som vår behandling av planeten. Men alt i alt sitter jeg igjen med en følelse av at jeg kunne brukt tiden min bedre...

• "Ghostwritten" av David Mitchell
  • "Hvis ingen snakker om utrolige ting" av Jon McGregor
  • "Himmelfallen - en roman i ord og bilder" av Brian Selznick
  • "Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd - prosa" av Rune F. Hjemås
  • "T.S. Spivets utvalgte verker" av Reif Larsen
  • "Møt meg, møt meg, møt meg - på interrail fra 21. juli til 21. august" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Fortellinger fra ytre utkant" av Shaun Tan
  • "La kloden spinne" av Colum McCann