All verdens sitater

Aventura 1995 Innbundet

Boka inneholder mer enn 8000 sitater fra mer enn 3000 personer, fra hele verden og til alle tider. Sitatene er ordnet alfabetisk etter emne, med et register over de siterte bak i boka.

Forlag Aventura

Utgivelsesår 1995

Jeg vet ikke hvilke bøker jeg har mest nytte av: de som holder meg våken om natten, eller de som får meg til å sovne.

Benjamin Disraeli

Jeg tror vi burde lese bøker som sårer og gjennomborer oss.....En bok må være øksen til den frosne sjøen i vårt indre.

Franz Kafka

Blant de mange verdener mennesket ikke har fått i gave av naturen, men har skapt på egen hånd, er bøkenes verden den største.

Hermann Hesse

Å bli far er ikke vanskelig, å være far derimot er meget vanskelig.

Wilhelm Busch

Så godt kan et menneskje vera at det blir vakkert av det.

(Olav Duun)

• "Gruppepsykologi" av Arne Sjølund
  • "Filosofihistorie 1 - innføring i europeisk filosofihistorie med særlig vekt på vitenskapshistorie og politisk filosofi" av Gunnar Skirbekk
  • "Filosofihistorie 2 - innføring i europeisk filosofihistorie med særlig vekt på vitenskapshistorie og politisk filosofi" av Gunnar Skirbekk
  • "Skriv godt" av Lars Aarønæs
  • "Hvem hva hvor 1986 - Aftenpostens aktuelle oppslagsbok" av Aftenposten
  • "Bevingede ord - ordtak, sitater og deres opprinnelse" av Dag Gundersen
  • "Estetisk teori" av Theodor W. Adorno
  • "Psykologiboken" av Mogens Brørup
  • "Norges historie. Bd. 1 - forhistorien : fra jegergrupper til høvdingesamfunn" av Knut Mykland
  • "Vandrer mot en annen strand - en reise mellom øyer" av Ferdinand Finne
  • "England forteller - britiske og irske noveller" av Kristian Smidt
  • "Det er aldri for tidlig å angre - tristesser i utvalg 2" av Nils-Fredrik Nielsen