Alkoholfri

Pax 2017 Innbundet

I 2014 sluttet Irina Lee å drikke alkohol. Ikke fordi hun måtte, eller fordi hun hadde drukket for mye. Tvert i mot. I en alder av 38 år var hun voksen nok til å ta sine egne valg. Hun valgte å ta seg fri fra alkoholen. Det skulle vise seg å være et omstridt valg, noe hun måtte forsvare og forklare overfor venner, bekjente og fremmede. Hvilken uskreven lov hadde hun brutt, siden det skapte så kraftige reaksjoner?

I denne boken gjør forfatteren et dypdykk i den norske alkoholkulturen, uten å fokusere på debutalder, skadevirkninger eller inntoget av kontinentale drikkevaner. Denne gangen rettes oppmerksomheten mot det lille mindretallet som ikke drikker. Lee har intervjuet mennesker som av ulike grunner, og med høyst forskjellige forhistorier, har valgt å leve alkoholfritt. Gjennom deres historier skildrer hun hvordan et alkoholisert samfunn oppleves uten promille. Det er en oppsiktsvekkende fortelling som rokker ved vår forestilling om nordmenn som et tolerant og raust folkeslag. Men det er også en fortelling som viser at det alkoholfrie livet kan være givende og gjennomførbart.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2017

Sannhet har ingenting å gjøre med antallet mennesker som er overbevist (Paul Claudel)

• "Forbruk i september - roman" av Eline Lund Fjæren
  • "Synnøves system - slik ryddet jeg meg lykkelig" av Synnøve Skarbø