Aliyah

drømmen som ble virkelighet

Kabb 2002 Kassett

En bok om jødisk immigrasjon, som presenterer historiske fakta, og beskriver så vel personlige som politiske drama. Har ordforklaringer og litteraturliste.

Den italienske filosofen Benedetto Corce sa en gang, at .all historie er samtidshistorie.. Dette utsagnet får ny aktualitet i denne spennende boken om jødisk immigrasjon, som presenterer historiske fakta, og beskriver så vel personlige som politiske fakta. Boken gir en skildring av et folks dramatiske ferd mot dets opprinnelige hjemland. Etter nesten 2000 år i landflyktighet har det jødiske folk det siste århundre immigrert i stort omfang til Løfteslandet, ofte mot .umulige. odds. Denne boken gir en kortfattet oversikt over den utrolige historien om jødisk immigrasjon fra alle verdens hjørner, og om hvordan drømmen om å vende tilbake til forfedrenes land har blitt og stadig blir virkelighet.

Forlag Kabb

Utgivelsesår 2002

Format Kassett

Omtalt sted Israel Palestina

• "På reise i Israel - guide for Israels-turister" av Kurt Hjemdal
  • "Fra uminnelige tider - opprinnelsen til den arabisk-jødiske konflikten om Palestina" av Joan Peters
  • "Sønn av Hamas" av Mosab Hassan Yousef