Alice

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Pelikanen 2013 E-bok

?Det som var igjen, lå på bordet. Reservedelen til bilen, posen med resten av mandelhornet. Det var ikke noe mer igjen. Den halvfulle kartongen med jakken, T-skjorten, det ene og det andre, ved siden av kofferten til Micha, som Maja ennå ikke hadde hentet, hver gang Alice løftet den opp, syntes den å ha blitt tyngre, som om det var noe i den som stadig vokste.?

I fem fortellinger følger vi Alice gjennom opplevelse av tap og minner knyttet til fem dødsfall, fem menn hun på en eller annen måte har stått nær.
Hvordan så han egentlig ut? Hvordan snakket han, bannet han, eller smilte han? Tilbake ligger klær, bøker, bilder, minner og eget liv.
Hermann forteller om å leve videre, om å slippe taket og om den klarhet dagene kan få mens man venter på at det skal gå over.
Alice er en usedvanlig vakker og kraftfull bok som befester Judith Hermanns stilling som en av Europas beste forfattere.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Tyskland

Det virker som Judith Hermann fikk en idé: Å skrive en annerledes bok om døden, med et annerledes språk og fra et annerledes perspektiv. Resultatet er blitt en liten samling med fem ordknappe noveller hvor vi får innblikk i dødsfallet til fem forskjellige menn, gjennom en og samme hovedperson; Alice. Men det er lite vi får vite om Alice – hvor gammel hun er, hvordan hun ser ut, hva hun tenker og føler eller hva slags relasjon hun har til disse mennene. Dette er noe så sjeldent som en bok om døden der sorg tilsynelatende ikke spiller en sentral rolle. Hermann loser oss istedenfor gjennom dødsfallene med korte og sparsommelige setninger (ofte ikke en gang helsetninger) som danner et kaldt univers der de døendes og pårørendes smerte og sorg er erstattet med skildringer av livløse gjenstander som omgir dem – bøker, bestikk, møbler, biler, gater. Mennesker dør slik blader på en plante dør og faller av.

Jeg kjøpte denne boken fordi Hermann er blitt genierklært i gjentatte bokanmeldelser. Jeg er imidlertid ikke enig i avisenes beskrivelse av forfatteren som en stor stemme fra Tyskland. Hermanns litterære fremstilling av døden var annerledes og interessant nok til at jeg med nød og neppe fullførte de 150 små sidene. Men har du lest én av novellene, har du strengt talt lest dem alle.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

• "Mørkerom - roman" av Mette Karlsvik
  • "Gutter og mordere og andre fortellinger" av Hermann Ungar
  • "Gull i grusen - dikt" av Rebecca Kjelland
  • "All kjærlighets begynnelse - roman" av Judith Hermann
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Ute av skog - dikt" av Rebecca Kjelland