Alice in Zombieland (Harlequin Teen)

Harlequin Teen 2012 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Harlequin Teen

Format Hardcover

En litt annerledes zombie-bok. Zombiene i denne boken er ikke slik vi kjenner dem fra de fleste filmer og bøker. De er døde sjeler som er usynlige for vanlige folk. Var litt skuffet over det til å begynne med, men jeg ble raskt vant til denne nye zombie-mytologien.

Jeg trodde først at dette var en zombiefisert versjon av Alice i eventyrland, men det var det ikke. Hovedpersonen heter Alice, men ellers er det kun tittelen og kapitteloverskriftene som minnet meg om Alice i eventyrland.

Alice vokste opp med en far som var livredd for monstre. Hun trodde selvsagt ikke på ham, men det var før zombiene drepte hele familien hennes etter en bilulykke. Hun flytter til besteforeldrene og begynner på en ny skole hvor hun finner både venner og fiender. Og møter en gruppe zombie-jegere.

Boken har et lett språk. Det er jo en Harlequin Teen bok beregnet for yngre lesere. Innimellom syntes jeg ting ble litt fjortis-aktig, men aldri så mye at det ødela boken. Det er en god del fokus på den gryende romansen mellom Alice og Cole, men det er ungdomsvennlig og langt i fra så eksplisitt og heftig som i andre bøker jeg har lest av Showalter (Lords of the Underworld-serien).

Selv om det er en del romantikk i denne boken, så er det en god del action og spenning også. Det var tittelen som fikk meg til å kjøpe den, men ble litt skeptisk da den kom og jeg så at det var en Harlequin-bok. Harlequin forbinder jeg vanligvis med klisjefylt husmorporno (dog har jeg lest noen bøker i serien Harlequin Nocturne som ikke var så verst). Jeg prøvde den i alle fall og ble positivt overrasket. Den var underholdende og spennende. Mye bedre enn mye av vampyr-romantikken som man finner overalt nå til dags.

Boken er goså oversatt til norsk, men jeg har lest den engelske versjonen. Bok to, Through the Zombie Glass kommer ut i høst, og jeg kommer nok til å lese den også.

Da jeg plukket opp "Alice in Zombeiland" forrige sommer, forventet jeg en gjenfortelling av eventyret om Alice i eventyrland. Hvis du plukker opp denne boken med de samme forventningene, så tro om igjen. Jeg leste halvparten av boken før jeg la den fra meg. Dette er ikke en gjenfortelling av det velkjente eventyret om Alice, men rett og slett "high school drama". Både tittelen på denne romanen så vel som coveret indikerer noe helt annet enn det jeg så for meg. Bortsett fra tenåringer med helt meningsløse samtaler (som ikke henger sammen med plottet), fryktinngytende maskuline gutter, og jenter som blir fremstilt som komplett dumme, så er det et innslag av zombier( det eneste interessante). Begynnelsen er helt klart lovende, helt til nye karakterer blir introdusert og hovedpersonen begynner på en ny skole.

Tre på terningkast er fordi dette er en typisk tenåringsroman, skummel, men ikke så skummel at de mister målgruppa. Grunnen til at den får en treer er fordi hun skriver godt, og er morsom i sine refleksjoner som tenåringsjente. En bok å anbefale for all ungdom (og voksne) , som kanskje er jenter.

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

• "The Unbecoming of Mara Dyer" av Michelle Hodkin
  • "Shatter Me" av Tahereh Mafi