Alexander

verdens ende

av (forfatter) og Ragnhild Aasland Sekne (oversetter).

Front forl. 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I denne tredje boka i trilogien om Alexander den store fortsetter han sitt felttog inn til hjertet av Asia og videre mot India. Felttoget fører med seg både opprør og blodbad, men tanken på den vakre dronning Roxane gir Alexander styrke til å oppfylle sin skjebne.

I den siste boken i trilogien om Alexander den store fortsetter erobreren sitt eventyrlige felttog inn til hjertet av Asia og videre mot det mystiske India.<br>
Den makedonske hæren marsjerer stadig videre og knuser motstanden uansett hvor de måtte møte den. Etter å ha seiret over Dareios, storkongen av Persia i slaget ved Gaugamela, marsjerer Alexanders hær inn i Babylon, byen med de hengende hagene, der Alexander blir feiret som den nye storkongen. I Persepolis inntar Alexander skattkamrene og møter en rikdom han aldri hadde kunnet forestille seg. Samtidig lar han soldatene herje fritt, mishandle innbyggerne og legge byen og det kongelige palasset i grus.<br>
I ruinene av det gamle riket begynner en ny æra, og Alexanders prosjekt er ambisiøst. Han vil forene folkene i ett rike, i ett hjemland. For soldatene og kameratene som trofast har fulgt ham, blir de nye skikkene og vanene vanskelige å forstå, og Alexander vet ikke lenger hvem som støtter ham og hvem som ønsker å se ham død. Kvinnene han elsker gir ham styrke, og hans vakre dronning, Roxane, følger ham hele veien til verdens ende.<br>
<i>Verdens ende </i>er en fengslende, spennende og romantisk avslutning på fortellingen om en av de største erobrerne verden har sett. Første og andre bind er serien er henholdsvis <i>Skjebnens sønn</i> og <i>Ammons spådom</i>.

Forlag Front forl.

Omtalt person Aleksander den store

• "Alexander - Ammons spådom" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Alexander - skjebnens sønn" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Riket vokser" av Sam Barone
  • "Ørnen og ulvene" av Simon Scarrow
  • "Ørnens erobring" av Simon Scarrow
  • "Kampen om de nordiske landene - den siste viking" av Preben Mørkbak
  • "Odins ulver" av Giles Kristian
  • "Cæsars triumf - en roman om det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Når ørnen jakter" av Simon Scarrow
  • "Brorskapet - Brethren-trilogien del 1" av Robyn Young
  • "Kampen mellom rikene" av Sam Barone