Alene naken

hvorfor er vi redd for å være oss selv?

Cappelen Damm 2015 E-bok

Alene naken er en enestående varm, raus og innsiktsfull bok om hva som i virkeligheten styrer din og min atferd. Tormod Huseby er psykiater og dypt engasjert i sine pasienter og medmennesker. I boka viser han hvordan livet vårt blir når vi ikke er oss selv. Hvorfor blir vi ikke den vi var ment å være, og hvorfor fortsetter vi som voksne å skjule hvem vi er?

Forfatteren viser også hvordan det kan gå med oss når andre ikke har fått være seg selv - barn, ektefeller, kolleger eller venner. Det kan føre til svekket selvfølelse hos oss som er prisgitt dem. Vi kan oppleve energityveri, konfliktfylte arbeidsforhold og grunne vennskap. Til og med vold og terrorisme.

Gjennom en mengde historier fra sine mange menneskemøter - og fra sitt eget liv - innbyr han til refleksjoner over hvorfor vi er som vi er, hvorfor vi tar de valgene vi gjør, og hvordan vi kan velge annerledes for å få et liv der vi tør å være oss selv fullt og helt.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202476762

EAN 9788202476762

Alle har vi noen svake, umodne sider som blir særlig synlige under livskriser og ved annen motgang.

• "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
  • "Meningen med livet? - dialoger om tro" av Alf van der Hagen
  • "Hormonbalansen" av Kristian Løvås
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Hjertet mitt har ikke demens" av Audun Myskja
  • "Ikke vær så slem mot deg selv - en veiviser i det ufullkomne livet" av Per-Einar Binder
  • "Kaci - min mamma" av Christina Five Berg
  • "Stemmen eller støyen - om å være tro mot seg selv" av Märtha Louise