Alberte og friheten

Gyldendal 1987 Heftet

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788205170049

EAN 9788205170049

Serier De nye klassikerne Alberte-trilogien (2)

Genre Klassisk litteratur

Andre bok i trilogien om Alberte Selmer.
Alberte reiste til Paris for et år; nå har hun vært der i syv. Hun vandrer gatelangs, snakker fransk så og si som en innfødt, og er fremdeles på leting etter en forløsning. For å få penger til husleien, står hun aktmodell, skriver litt for diverse tidsskrifter, og underviser i fransk, men mest gjør hun ingenting. Hva skal det bli av Alberte? Gjennom et år følger vi Alberte på hennes endeløse søken etter noe mer.
Nysgjerrigheten driver leseren videre, for man vil jo gjerne vite hvordan det hele ender for den sjenerte og unnselige, unge kvinnen.

Alt det vonde, all forgjeves lengten, alt skuffet håp, alt nag og savn, de plutselige slagene som en dovner litt bort av, så det kanskje går år før en riktig fatter hva det var som hendte, det er viten om livet som kommer til en. Bitter og vanskelig, tung å komme igjennom, men den eneste veien til kunnskap om seg selv og andre. Av medgang kommer overmot, motgang er til å få forstand av. Efter all medfart kommer kanskje alltid en dag da en tenker: det var vondt, men en befrielse allikevel. En spjære i min uvitenhet, en hinne som brast for mitt syn.

Alberte sitter der og vet, at hun befinner sig i denne fiacre bare av en eneste grunn, skrekken for å komme hjem og bli alene med sig selv.

Det hender henne å skrive annerledes. Men det er ikke sånt som kan brukes i aviser. Det kan overhodet ikke brukes til noen ting, ikke tenkes å innbringe en rød øre, ville ikke bli antatt til trykning en gang. En form for lediggang med andre ord. Alberte har mange former for den ting, har alltid hatt det. Hun driver dank med virtuositet.

Hvad er eiendom? Til syvende og sist et stykke papir, som gir fornyet adgang til tilværelsen for en stund, en billett til den så å si.

Kom over denne lista fra 2007 på Dagbladet. En fagjury har valgt 25 norske bøker de mener vi må lese, gamle og nye.

Her er lista.

Noen av diktsamlingene på lista mangler, og da har jeg lagt inn en annen bok og skrevet navnet på den opprinnelige ved siden av den.

Opp gjennom årene har flere norske litterære kanoner blitt utarbeidet. En av nyere dato ble presentert på Norsk Litteraturfestival i 2007. Bøkene vil bi satt opp i synkende rekkefølge.

Lista kan for øvrig òg finnes her.

Juryen besto av:

Liv Bliksrud (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo), Inger Bråtveit (forfattar), Ane Farsethås (bokmeldar i Dagens Næringsliv), Ragnar Hovland (forfattar), Jan Kjærstad (forfattar), Janike Kampevold Larsen (juryleiar, litteraturvitar), Audun Lindholm (redaktør i Gasspedal og Vagant), Marta Norheim (bokmeldar i NRK), Eirik Vassenden (kritikar, post.dok.stipendiat ved Universitetet i Bergen), Henning Howlid Wærp (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Tromsø).

Omtale fra ABC Nyheter-artikkelen:

Det som overraska mest med verka som juryen hadde vald ut, var diktsamlinga Solaris korrigert av Øyvind Rimbereid, som kom ut i 2004. Andre uventa verk var Fridtjof Nansens reiseskildring «På ski over Grønland».

Ei liste på 25 verk som blei presentert i dag under litteraturfestivalen på Lillehammer. Juryen hadde sitt første møte 18. desember 2006.

Omtale fra Wikipedia:

Norsk Litteraturfestival presenterte i 2007 en liste på 25 verk, utarbeidet av en jury med ti personer, ledet av Janike Kampevold Larsen. Av de 25 verkene er det – i forhold til andre lister – mange diktsamlinger, seks eller åtte, alt etter hvordan man regner.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo