Aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper

M.H. Andenæs 2006 Innbundet

Boken omhandler reglene om aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper med lovene av 1997 som grunnlag. Blant emnene i boken er lovenes anvendelsesområde, alminnelige regler om selskapets rettsstilling, reglene om aksjeovergang, selskapsforholdets opphør med mer. Bak i boken er det et lovspeil basert på paragrafrekkefølgen i loven av 1976. Har litteraturliste og doms- og stikkordregister.

Forfatteren behandler rettsreglene om aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper på grunnlag av lovene av 1997. Fremstillingen omfatter blant annet lovenes anvendelsesområde, selskapets rettsevne og identifikasjon av selskap og aksjonær, vedtekter, aksjonæravtaler, selskapets stiftelse, aksjer og aksjonærer, selskapets organisasjon, selskapets formuesforhold, endringer av selskapet, selskapets opphør, erstatningsansvar, samt et utvalg av spesielle emner. Bak i boken er det inntatt lovspeil basert på paragrafrekkefølgen i loven av 1976, samt doms-, litteratur- og stikkordregister. Boken er en vesentlig omarbeidet og utvidet versjon av forfatterens tidligere utgitte Aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper, Oslo 1998. Forfatteren er professor ved Institutt for privatrett ved Det juridiske fakultet i Oslo, og arbeider med formuerettslige fag. Tidligere bokutgivelser: - Sameier og selskaper (1978) - Aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper (1998) - Kontraktsvilkår (1989) - Konkurs (1999) - Rettskildelære (1997)

Forlag M.H. Andenæs

Utgivelsesår 2006