Akkurat nå

bevisst tilstedeværelse i hverdagen

av (forfatter) og Henrik Eriksen (oversetter).

Arneberg 2014 E-bok

Boken består av tre deler: Innledningsvis får du en innføring i mindfulnesstradisjonen: om meditasjon og bevisst tilstedeværelse. Del to inneholder enkle øvelser i meditasjon og oppmerksomt nærvær. Den siste delen handler om hvordan du kan bruke din bevisste tilstedeværelse - og, ikke minst, få tid til nærværet av deg selv i hverdagen. Bokens forfatter, Jon Kabat-Zinn, er Ph.D. og professor emeritus i medisin. Han er grunnleggeren av Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society og dens verdenskjente Mindfulness-Based Stress Recuction (MBSR) Clinic. Han har skrevet en rekke bestselgende bøker om mindfulness.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282201056

EAN 9788282201056

Jon Kabat Zinn introduserte med for mindfulness i denne boka. Boken er lettlest og forståelig. En grunnbok hvis du ønsker å begynne med oppmerksomt nærvær

En måte å våkne på er å se på andre mennesker og spørre seg selv om du egentlig ser dem, eller om det bare er tanker du har om dem.

" Det som ligger bak oss, og det som ligger foran oss, er bagateller sammenlignet med det som ligger i oss".

Oliver Wendell Holmes

Gå ikke utenfor ditt hus for å finne blomster.
Spar deg selv for møden, min venn.
Inne i din egen kropp gror blomstene.
Hver blomst har tusen kronblader,
som du kan sette deg ned for å betrakte.
Der du sitter, vil du oppdage skjønnheten
inne i din egen kropp og fra den,
den ene hagen etter den andre.

~ Kabir

Men meditasjon handler ikke om å føle på en bestemt måte, men om å føle det man faktisk føler. [..] Meditasjon går først og fremst ut på å la sinnet være som det er og vite noe om hvordan det er akkurat nå.

Meditasjon handler ikke om å forandre på tenkningen ved å tenke enda mer. Det handler om å iaktta selve tanken. Når du iakttar den, holder du den fast. Når du iakttar tanken uten å bli trukket inn i den, kan du oppdage noe dypt befriende ved selve tenkningen, noe som kan hjelpe deg å slippe fri fra rotfestede tankemønstre som er snevre, unøyaktige, selvsentrerte, nærmest tvangsmessige.

• "108 leksjoner i mindfulness - bevisst tilstedeværelse i hverdagen" av Jon Kabat-Zinn
  • "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Flodhesten i dagligstuen - om medavhengighet og møtet med barnet i oss" av Tommy Hellsten
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Rolig og oppmerksom som en frosk - øvelser i mindfulness for barn" av Eline Snel
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen
  • "Mindfulness for nybegynnere - ta livet og øyeblikket tilbake" av Jon Kabat-Zinn
  • "Indre stillhet - å leve mindfulness" av Viggo Johansen
  • "Veier til et godt  liv - filosofiske tanker om hverdagslivets etikk" av Henrik Syse
  • "Mindfulness - treningsredskap for hjernen" av Åsa Nilsonne
  • "Kroppens skjulte intelligens" av Åse Dragland